fredag 4 februari 2011

Lena Nyman död

Även om Lena Nymans död inte är så oväntad som exempelvis Per Oscarssons död var i slutet på förra året så berör den mig personligen betydligt mer och känns tragisk, trots att jag är medveten om att hon varit sjuk i flera år.

Lena Nyman, tillsammans med Hasse och Tage, var en av de första humoristiska skådespelarna jag har ett tydligt minne av från unga år, när SvT sände deras olika revyer och filmer.

Det roligaste jag kan komma ihåg med henne, så här på rak arm, är hennes roller i Fröken Fleggmans Mustasch, som jag håller som en av de roligaste föreställningarna jag har sett någonsin. Bättre än så kommer inte svensk humor att bli, som både kan blanda humor och samtidigt relatera till verkliga händelser.

Vila i frid Lena!













Helsingborgs Dagblad har klipp från fler filmer med Lena Nyman.

Media ab ab ab ab ab ab ab ab ab svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn gp gp gp gp gp dag dag dag dag skd nsk hd hd hd hd hd hd exp exp exp exp


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

4 kommentarer:

  1. Missa inte hennes dubbla roller i P&B från tidigt 80-tal, helt dj-a outstanding. Speciellt scenen där hon går upp på den då ännu inte färdigbyggda Skanstullsbron ...

    SvaraRadera
  2. Pettersson och Bendel tror jag bara att jag sett en el möjligen två gånger och får erkänna att jag inte alls minns hennes roll. Har något vagt minne av att jag tyckte filmen i sig var halvbra.

    SvaraRadera
  3. Storyn i P&B som sådan är halvtunn, Lena bar filmen med sina båda roller. Scenen jag tänker på är den där hon går gråtande med sminket rinnande, kånkande på en jättenalle, längs Götgatan för att hoppa från nya Skanstullsbron.

    Allt till tonerna av Abbas It's so nice to be rich ...

    Filmhistoria.

    SvaraRadera
  4. Den scenen minns jag inte, däremot minns jag Abba-låten och att den var passande :) Får se om jag kan hitta den filmen någonstans. Möjligt att jag har den på någon gammal vhs-rulle.

    SvaraRadera