tisdag 10 maj 2011

Det är illa nog med laglig alkoholreklam..

Det är skönt att höra att svenskarna inte vill ha olaglig alkoholreklam i tv-rutorna, från de kanalerna som egentligen är svenska eftersom de sänder till en svensk marknad. Men som kommer runt det hela genom att sändas från andra mer alkoholliberala länder. (Hela undersökningen finns att läsa här)

Själv stör jag mig minst lika mycket på alla de tidningar som idag har laglig alkoholreklam och jag valde själv att för 8-9 år sen sluta prenumerera på Sydsvenskan som var väldigt tidigt ute med att släppa fram reklam för alkohol där, gissningsvis på grund av trycket från försäljare i Danmark och Tyskland.

För frågan är vem som tror att den lagliga reklamen är mindre skadlig än den olagliga?

Hade det varit så att reklamen enbart varit i tidningar som uppenbart riktar sig enbart till vuxna människor så hade jag haft någon liten förståelse för det hela, även om det självfallet illa nog om vuxna också dricker mer för att inte ha det.

Men vanliga dagstidningar har ofta sidor och innehåll som på olika sätt riktar sig till både barn och unga som är långt från den lagliga gränsen för att få dricka alkohol. Frågan är varför det anses lämpligt med annonser då?

I övrigt så noterar jag rubriken Folkhälsa viktigare än hundars fria rörlighet i EU. Det samma borde gälla alkohol, men av någon anledning så är alkoholens rörlighet viktigare än folkhälsan och med fortsatta dumheter från vår landsbygdsminister så kommer vi snart ha landet översvämmat av smittsamma sjukdomar från husdjuren också. Som om vi inte hade nog redan...

Eskil Erlandsson är en evig källa till irritation här och det går att läsa honom i bland annat Svar till Eskil ErlandssonErlandsson hånar konsumenter och producenterDjurskyddet behöver ses överSe den lilla människanÄr vi verkligen bäst i världen på djurhållning? och Har han hamnat i rätt parti?

Läs även Accentmagasin och systembolagets Konsten att säga nej till alkohol, vilket är något som får en att känna sig konstant ifrågasatt...

Till sist rekommenderar jag även mitt efterföljande blogginlägg Träff för partipolitiskt aktiva inom IOGT-NTO

media hd


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar