lördag 23 januari 2010

Skidåkning - ett sant nöje!

Jag ser ett antal människor gnälla över att det är kallt och snöigt, men precis som jag skrev tidigare, så tycker jag verkligen att det är SÅ skönt att det är snö, så mycket snö och snö så länge!

Jag minns inte när jag sist kunde åka skidor så många gånger, och med bra spår. Visserligen var det för 4-5 år sen, när jag åkte på en golfbanan med ett par totalt livsfarliga backar (som gjorde att jag slutade på sjukhuset i Hässleholm för att jag fick röntga bröstkorgen efter att ha trillat och haft värk som inte gick över på åtskilliga dagar), men det var aldrig så mycket snö under så lång tid det året.

Här finns visserligen bara två skidspår inom 2 mils avstånd, men enligt ryktet så ska åtminstone det ena stället innehålla ett spår som går att åka runt 8 km som längst utan att åka mer än ett varv. Jag har i och för sig för mig att den innehåller en halvfarlig backe också... Men det är det banne mig värt att testa :)

Men, för första gången på 15 år eller så, så blir jag lite avundsjuk på stockholmarna som verkar ha mängder av spår att välja på.

Hoppas verkligen att det håller i sig fler månader till!

I övrigt noterar jag att man försöker ta ut spåravgifter, vilket låter idiotiskt. Den enda gången jag kan tänka mig att tycka att det är okej är när det gäller faktiska anläggningar, typ skidtunneln i Torsby, men inte där det är faktiskt natur, som inte är inhägnad.

Det borde vara självklart att det är gratis, som att alls vara i naturen är och en bra reklam för vilken kommun det nu gäller, som i sin tur naturligtvis bör stödja föreningar o dyl som gör i ordning spåren.


Inga anonyma inlägg släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar