onsdag 20 januari 2010

Fortfarande inte så enkelt som de fördomsfulla tror

Jag skrev ett inlägg tidigare, What goes around comes around, som handlade om hur extremreligösa och extrema nationalister, som Sverigedemokraterna, väljer att hetsa mot varandra och har ett behov av varandra för att berättiga sin existens.

Sverigedemokraterna är snabba på att lyfta fram gruppen muslimer som en enda grupp, som är extrem, vilket jag var snabb att visa att det inte stämmer, utan att de är som alla vi andra, olika även om det finns några få ledare som säger en sak.

En sak som tydligt visar på det är hur det verkligen är så är när muslimer protesterar mot delad bön. Jag har personligen ingen uppfattning om vad som är rätt eller fel, och vet att om exempelvis svenska kyrkan vore riktigt traditionsbunden, som många exempelvis sverigedemokrater tycker den ska vara, så vore det mer uppdelning där mellan kvinna och man också. Men jag undrar om någon idag önskar det, ens bland Sd:arna?

Tio muslimer - tio olika sätt att tro är en lysande artikel fortfarande, och läs gärna min egen berättelse om när jag sist träffade en muslim som inte alls stämde in på myterna Sd försöker odla.

Vi i Sverige förklarar också bra och jämför med att vi alla i Sverige inte är Jehovas Vittnen eller ens kristna, trots att vi anses vara ett kristet land.

Jag berörde liknande tankar tidigare även i Inte så enkelt som de fördomsfulla tror.

Mer media smp

2 kommentarer:

  1. Varför har du ingen personlig uppfattning i just frågan om könssegregering i moskén? Du har ju uppenbarligen personliga uppfattningar i allehanda frågor. Men inte just denna. Mysko.

    Hur stor andel av de troende muslimerna tycker att bönerummet skall integreras? SvDs artikel ger ingen ledning. Inte ditt inlägg heller. Ändå uttrycker du det som att "muslimer" (i allmänhet?) protesterar mot segregeringen. Undrar hur det egentligen står till.

    Religion är oviktigt för svenskarna, det finns det många undersökningar som visar. På samma sätt, men tvärtom, finns det undersökningar som visar att religion är viktigt för flertalet invånare i de flesta muslimska länder. 'Vi i Sverige' förklarar inte saken alls. De som anser Sverige vara ett kristet land utgår från sin egen uppfattning om religionens betydelse och drar den felaktiga slutsatsen att andra länders invånare är lika religiösa som de själva är.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker inte min åsikt spelar så stor roll eftersom jag inte är troende muslim och det känns som om det är de som kan exempelvis koranen och mer om tron att ha en åsikt om.

    Jag säger väl inte någon om vad muslimer i allmänhet tycker alls, utan konstaterar att det finns mer åsiktsskillnader mellan individerna än vad Sd och dess anhängare, och andra fördomsfulla, anser.

    SvaraRadera