tisdag 17 augusti 2010

Allianspolitik - för de som redan har det bra

Jag skrev om Ett bra och ett dåligt förslag i morse. Det dåliga handlade naturligtvis om Sabunis märkliga förslag om att korta föräldraledigheten för vissa grupper för att få ut dem på arbetsmarknaden, trots att hon snarare borde kritisera kd och den regering hon själv i högsta grad är en del av som inför vårdnadsbidraget, som inte bara förpassar kvinnor generellt in i hemmen, utan även cementerar invandrarkvinnor utanför integration och det svenska samhället.

Sopa rent framför sen egen dörr är det enda uttrycket som jag kommer i mitt huvud...

Inte för att det blev bättre sen under dagen på något sätt. Sen fortsatte Folkpartiet med att vilja ha elitklasser i grundskolan. Inte för att vara sån, men är det inte bättre att i första hand satsa på de som verkligen behöver hjälpen?

Den dagen man kommit bra mycket längre med utsatta människor och skolan är i bra mycket skick än idag och framförallt har fler lärare per elev och övriga vuxna i skolorna så då kan jag tänka mig att satsa på elitklasser. Det kommer inga utspel om att det är trångt för många skolbarn och att de behöver mer plats för att kunna tillgodogöra sig sin kunskap.

Men med fortsatt allianspolitik, som gäller att snåla in på så mycket som möjligt som riskerar att kosta pengar, för att kunna ge sänkta skatter så lär det aldrig hända och den drivs med oärlig retorik: Vi har inte särskilt hög sjukfrånvaro i Sverige längre och anledningen till att vi hade det går att läsa i den eminenta Kampen om sjukfrånvaron: Ett havererat rehabiliteringssystem. Det vill inte ansvariga moderata ministrar kännas vid alls.

Trots alla dessa faktum om en sämre och omänskligare så försöker kristdemokraterna låtsas om att de inte alls är en del av de som vridit samhället mot det hållet och valt att göra nästan alla välbetalda ministrar hundratusentals kronor rikare.

En politik för de som redan har det bra.






Mer media ab ab ab ab ab ab exp svd svd sds sds sds dag mnd dn dn gp nsk skd


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

6 kommentarer:

  1. Här håller jag bestämt inte med dig. Varför skulle en stark elev vara i mindre behov av hjälp än en svag elev?

    Den svenska skolan är inte känd för att vara en utav de bästa. Den starka eleven har också behov som inte uppfylls. Begåvade elever kan mycket väl må dåligt av att ha för lite stimulans.

    Det är helt enkelt två olika målsättningar: Den svaga eleven är viktig att hjälpa så att han eller hon inte halkar efter. Den starka eleven för att vi behöver intelligenta människor som drar vårt land framåt, och det är viktigt att vi hjälper dem att nå sin maximala kapacitet. De senaste 30 åren har vi i alla fall bara satsat på de svaga och det kanske är dags att även stödja de duktiga i skolan.

    SvaraRadera
  2. Självfallet kan de ha det, men det finns fler svaga elever och en stark elev kan mycket väl klara av mer av sin inlärning på egen hand.

    SvaraRadera
  3. Vet bara att jag blev helt uttråkad på mattelektionerna både i grundskolan och gymnasiet och satt och förstörde för massa klasskamrater som inte hade lika lätt för matten. Jag fick min femma, dom klarade knappt matten, om jag fått lite mer stimulans skulle jag inte ha intresse av suddigumskrig, dataspelande, övertalning av klasskamrater till skolk på mattelektionerna och annat trams jag sysslade med. Jag var inte då mogen att klara inlärningen på egen hand, och jag känner flera i min situation. Så "elitklasser" hjälper svaga elever tycker jag eftersom dom slipper uderstimulerade elever som förstör för andra. Jag vet eftersom jag varit en...

    SvaraRadera
  4. Fler svaga än starka elever? Vad baserar du det på? De flesta eleverna är ju helt vanliga med svaga och starka sidor. Sen finns några som alltid kommer ha svårt att nå upp till kraven som ställs och några som skulle kunna ta sig långt däröver. Hur många de senare är har vi ingen aning om eftersom vi inte hunnit med att ta reda på det...

    SvaraRadera
  5. Och vem sa att de begåvade klarar sig utan hjälp? Och varför ska man straffas för hög begåvningsgrad genom att alltid vara satt på undantag och aldrig få utvecklas på sina villkor? Det finns forskning som visar att varken de begåvade eller deras klasskamrater tjänar på att de begåvade tråkas halvt ihjäl i klassrummet av att de hålls tillbaka. Ska alla ha rätten att utvecklas i egen takt så skall det också gälla de begåvade. IQ är ingen diagnos och inget brott. Ändå bemöts man som om det vore så. Varför?

    SvaraRadera
  6. http://www.hlk.hj.se/doc/3554
    Om myter kring begåvning.

    SvaraRadera