onsdag 6 april 2011

Det är inte ofta jag inte håller med Vänsterpartiet...

Det är inte ofta jag inte håller med Vänsterpartiet centralt, men i frågan om insemination delar jag inte alla de åsikter som partiet har.

De enda anledningarna, som jag tycker räcker, är att barn i sig är så utsatta att de behöver ha två personer som föräldrar och/eller vårdnadshavare och att barnen i de flesta fall har behov av att få veta sitt ursprung.

Behovet av ursprung finns naturligtvis inte hos alla exempelvis adopterade eller de som har en förälder de inte vet mycket om. Men vem som helst som har sett eller läst om människor som inte vet mycket om sina föräldrar, som exempelvis i tv-programmet Spårlöst, inser också att många människor har det behovet och att det egentligen inte är så svårt att förstå, även om de flest är som jag att de känner till sin släkts historia åtminstone ett par generationer bakåt i tiden.

Jag har för övrigt naturligtvis inga problem med att homosexuella skaffar barn, däremot så anser jag inte att homosexualitet är en sjukdom. Jag vet inte om följande i en tre år gammal artikel från Sveriges Radio stämmer, att det är olika från landsting till landsting om de får betala det själva eller får det betalt som om det vore vilken sjukvård som helst.

Bortsett från att det är ett problem med olika regler för en sån här sak beroende på vad du bor i Sverige, inte minst när det skiljer så mycket i pris som mellan några hundralappar och tiotusentals kronor, så tycker jag att skattefinansiering enbart ska ske för sjukvård som är medicinskt motiverad och det är den knappast för friska människor, som inte har mer fertilitetsproblem än genomsnittskvinnan.

media ab ab ab ab svd svd svd svd


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

21 kommentarer:

  1. mmmm....första gången, jag håller inte med dig...
    Jag håller med vänsterpartiet, om det finns ensamstående kvinnor som kan adoptera ett barn måste det finnas möjlighet för seminering också ... det redan finns i andra länder, jag ser inte något fel med en enda kvinna utbilda sitt barn, kommer naturligtvis det ideala att paret, men många gånger är inte möjligt av olika skäl, det finns kvinnor även de kan, de inte vill ha ett barn för normal sexuell relation och vi måste acceptera det, och också att de inte vill ha en man som ett par och utbilda ett barn ... vi kommer aldrig att veta vad som är värst, det viktigaste är att ha föräldrar med tillräckligt mognad för att utbilda ett barn, tror jag

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig att barnet måste veta hans eller hennes ursprung ... om målet är en enda kvinna ... De måste ändra reglerna i den meningen ...

    SvaraRadera
  3. Hur som helst, om jag minns, det är förbjudet att säga vem som fadern, i alla fall ... Jag menar, även om det är ett par som har ansökt om insemination ... De får inte veta vem som var den man som donera spermatozoids...

    SvaraRadera
  4. Jag tycker i och för sig det är fel för ensamma personer att adoptera också :)

    Jag håller naturligtvis med dig om att det är mognaden som är viktigast, oavsett om det är en ensam förälder eller två föräldrar.

    SvaraRadera
  5. Jag kommer inte att diskutera, eftersom vi aldrig kommer överens, det finns tusentals exempel att ett par är inte alltid det bästa alternativet för ett barn ..

    SvaraRadera
  6. Jag kan inte hålla med dig fullt ut.
    Visst det ideala är att ha två föräldrar som deltar aktivt i sitt barns liv.
    Men väldigt ofta är det inte så och dom ungarna får oftast ganska okej liv.
    Det behöver ju inte vara barnets pappa eller en styvpappa som funkar som manlig förebild.
    Det kan vara en morfar eller en morbror eller någon annan.

    När det gäller kostnader och regler för att inseminera så bör dom vara lika över hela landet.

    Sen är det ju så här att vill en ensamstående kvinna skaffa barn så kan hon ju göra det på egen hand.
    Det går att inseminera sig själv också.

    SvaraRadera
  7. Nä jag håller inte med dig jag heller. Jag tror att är man ärlig med barnet (när han/hon är gammal nog att förstå) och har "backup" med manliga förebilder i vardagen så är det inga problem tror jag. Men å andra sidan har jag inga barn... :)

    SvaraRadera
  8. Lorena - Sant är ju att hur personerna är som människor och föräldrar är viktigare än hur många de är. Men det är svårare att göra något åt att även dåliga föräldrar kan få barn.

    Anonym - Jag vet inte ens om jag tycker det är nödvändigt med en manlig förebild, utan det jag är ute efter är snarare att det finns två föräldrar när det behövs.

    Hockey - Jag hoppas du har rätt!

    SvaraRadera
  9. varför barnen behöver två föräldrar enligt din uppfattning?

    SvaraRadera
  10. Visste du att det finns forskning som visar att barn till frivilligt ensamstående kvinnor i genomsnitt mår bättre än barn som lever i heterosexuella par-familjer?

    http://danfert.dk/Nyheder_Brøn_af_single_kvinder_velfungerende.aspx

    Abstrakt på engelska om danskan är svår:
    http://humrep.oxfordjournals.org/content/25/1/150.abstract

    SvaraRadera
  11. Jo men visst parförhållanden är ju den rådande normen och det låter ju så fint det där med att man ska bilda familj.
    Men måste det verkligen vara 2 föräldrar... själv blev jag övergiven av min pappa när jag var 3 år och han hörde aldrig av sig mer. Min kusin blev under hela sin uppväxt sviken av sin pappa efter att föräldrarna separerat detta lämnade stora sår i honom. Min kompis kille klarade inte av att vara pappa så de fick separera efter att deras dotter fötts, detta trots att han längtat efter barn.. nu är hon ensamsående.
    Jag håller dock med om att barnen har rätt att veta sitt ursprung... jag sökte själv upp min pappa 30 år senare.. men att vara frukten av en donation är också ett ursprung och så länge man är helt ärlig och berättar för sitt barn så tror jag att det är okej. Ett donationsbarn är ju ett väldigt efterlängtat barn. I Danmark kan man dessutom välja att ha en öppen donator, då kan barnet när det fyllt 18 år få reda på vem han är. Det har jag valt till mina försök!

    SvaraRadera
  12. Lorena - Två föräldrar eller vårdnadshavare, som fungerar som föräldrar ska, ger mer trygghet än en. Är en förälder dålig, blir sjuk, dör eller har andra problem på något sätt, så finns det en förälder kvar. I teorin kan jag tänka mig mer än en vårdnadshavare för barn, men undrar om det inte blir för rörigt då?

    fia - Jag tycker dina argument för ensamföräldrar snarare talar mot det. Om du hade varit ensambarn till en förälder som övergav dig, hade det varit bra?

    I fallet med din kompis kille så vet man ändå exakt vilken pappan är och han kan åtminstone i teorin plocka upp kontakten med barnet igen när han mognat.

    Jag betvivlar inte alls att en donation är ett ursprung, men det är normalt sett ett ursprung som inte vill ha en relation till dig eller vill ge dig din persons bakgrundshistoria.

    Jag tycker dock det är jättebra att du valt att barnet kan få reda på vem donatorn är när de fyllt 18.

    (Jag kan tillägga att känner flera som valt att försöka skaffa barn själva, både via insemination och adoption och jag kan konstatera att jag och min sambo inte har barn, fast vi gärna vill ha det, så jag är inte oförstående för de som väljer att göra insemination).

    SvaraRadera
  13. Jerker, båda föräldrar kan dö, det har varit i bilolyckor eller resor ... Det hindrar inte garantera någonting, de är två ... kanske du tror lite som latino och asiatiska länder där familjen är inte bara far och mor, men morföräldrar, farbröder, kusiner, som alla agerar tillsammans och på det sättet oavsett vad barnet alltid kommer att ha stöd, men allt detta är teoretisk, skulle behöva studera hela familjen

    SvaraRadera
  14. Det är jag medveten om. Men risken är mindre om du har fler föräldrar/vårdnashavare än färre.

    Jag tror det är viktigare som samhället ser ut idag där många flyttar och inte som förut har släkten geografiskt nära för att få hjälp. Det är svårt att be föräldrar och syskon om hjälp om de bor 50 mil bort eller i ett annat land. Då blir man snabbt utsatt och ensam om man blir svårt sjuk som ensam förälder.

    SvaraRadera
  15. mmm, Jag är fortfarande inte håller med dig, det är mycket svårt barns utbildning och vad är de bästa förutsättningarna, det kan vara idealistisk, men verkligheten är annorlunda, och kanske din idé är avancerade för denna tid ... så för nu har jag rösta för en enda kvinna har rätt till insemination

    SvaraRadera
  16. "De enda anledningarna, som jag tycker räcker, är att barn i sig är så utsatta att de behöver ha två personer som föräldrar och/eller vårdnadshavare och att barnen i de flesta fall har behov av att få veta sitt ursprung."

    Alltid Konservativt Alltid Rätt?

    SvaraRadera
  17. Omsorg om barn tycker jag inte är det samma som att vara konservativ, med tanke på hur synen på barn har varit under merparten av människans historia. Jag tycker att man mycket väl kan ha fler än två vårdnadshavare för barnens trygghet, även om det kan bli lite opraktiskt att hantera fler människors vilja.

    SvaraRadera
  18. Jag tror att det är farligt att försöka begränsa människors rätt att skaffa barn med motivationen att de skulle må bättre i en mer "vanlig" familj. Barn till fattiga och lågutbildade mår så vitt jag vet generellt sämre än barn till rika och välutbildade, borde fattiga arbetares rätt att skaffa barn begränsas? Muslimers? Bidragstagares? Sverigedemokraters? Det finns många grupper vars barn av olika skäl kan förväntas få sämre liv än "vanliga" barn. Argumentet är dessutom väldigt likt konservativas argument för varför homosexuella inte borde få adoptera.

    Dessutom är jag inte så säker på att barn till ensamstående mammor som inseminerar verkligen lever så mycket sämre liv än andra, känner du till något som tyder på det?

    Eller är det bara tanken att skattepengar läggs på inseminationen som du är emot? Skulle du ha något emot det om det helt sköttes av privata, osubventionerade företag?

    SvaraRadera
  19. Jag är inte för ett förbud, det skulle också vara orimligt naturligtvis.

    Nej, men det är rätt välkänt att barn till ensamstående och adopterade mår sämre.

    Det är mao inte enbart den tanken, men som sagt så tycker jag det är fel att skattefinansiera och prioritera vård av icke-sjuka.

    SvaraRadera
  20. Kan någon förklara för mig hur (v) ena dagen propagerar för kvoterad föräldraledighet, med motivet att det är viktigt för barnet att pappan tar lika mycket ansvar som mamman för barnet, och nästa dag propagerar för att ensamstående kvinnor ska få inseminera sig och därmed låta sitt barn växa upp utan pappa. Var inte pappan plötsligt så viktig längre då?

    SvaraRadera
  21. Det kan inte jag förklara heller, eftersom jag för en gångs skull är i opposition till mitt eget parti.

    SvaraRadera