måndag 4 april 2011

Bra om utbildningspolitiken!

Att utbildning är viktigt tror jag alla är överens om.

Men jag är betydligt mer osäker på om hur tidigt man behöver specialklasser i skolan.

En av de som på gymnasiet läste konstaterar några år senare att det är för tidigt i högstadiet att börja med specialinriktning, eftersom det finns så mycket annat som är viktigt då och att det är för tidigt att flytta hemifrån som 13-åring.

Det finns många goda analogier att göra med idrottsvärlden, där man under de senaste årtiondena konstaterat att det inte är bra med för tidig specialisering och där det inte är bra med för tidiga elitsatsningar.

Det vore betydligt mer givande att lägga ner kraft på att fånga upp de, via komvux och yrkesutbildningar som regeringen skurit ned på sen första dagen vid makten, som efter ett antal år insett att de hamnat fel i utbildningar eller yrkeslivet av flera olika anledningar, inklusive hälsoskäl.

Så här långt har det mer från Björklunds sida handlat om krav på betyg från låga åldrar, mot all vetenskap, och förbud mot kepsar, som om det påverkar skolans förmåga att lära ut i någon högre grad...

En professor i sociologi ger ett antal bra tips för en ny och bättre kunskapspolitik i sin debattartikel Ny kunskapspolitik för vänstern i fem punkter:

1. Återförstatliga skolan. Medge att kommunaliseringen var ett misstag. Skolan utbildar för en nationell arbetsmarknad och högre utbildning. Det finns inget egenvärde i lokala variationer.
2. Stoppa vinstuttagen i skolsektorn. Överskott ska återinvesteras i verksamheten. Det är helt orimligt att knappa skattepengar används för att berika skolkoncernernas ägare.
3. Förstärk den avancerade yrkesutbildningen. Här finns en god arbetsmarknad och bra jobb. Fokus på akademiskt kunnande får inte leda till att de kvalificerade arbetaryrkena negligeras.
4. Återupprätta vuxenutbildningen. Det ska alltid finnas en chans till för den som vill byta bana och börja läsa. De val man gör i tidiga tonår ska inte bestämma ens framtid.
5. Återställ finansieringen av högskoleutbildningen. Det skulle generellt öka kvaliteten, men vara särskilt betydelsefullt för dem som kommer ur icke-akademiska hem.
Det går att se på det danska systemet med friskolor där vinstuttag är förbjudet och har ett bättre fungerande system än i Sverige, som ett exempel.

Jag är möjligen tveksam till hur mycket skillnad återförstatligandet av skolan gör, men jag är beredd att testa det också, av just de argumenten som framförs, i synnerhet eftersom dagens människor, inte minst ungdomar, är så oerhört rörliga geografiskt sett.

Uppdaterat Ännu bättre blir det i En förolämpning mot barnen - Så sänkte skolan kraven på läskunnighet

Media dn smp ab ab ab svd svd svd gp skd skd  exp exp dn


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

2 kommentarer:

  1. Vänsterns indignation över elitklasser är inget annat än hyckleri. Inte klagade ni över den elitistiska vinklingen i den uppsjö av specialklasser/skolor för nära nog vartenda tänkbar idrottsform som både fanns då och finns nu?

    Fast det är ju klart att det är så, ty det passar in i ert folkhem där de enda legitima sätten att bli rik på är att bli sportstjärna eller på skattefri lottovinst.

    SvaraRadera
  2. Mig veterligen är det ingen som tyckt det varit lämpligt i så här unga år som i grundskolan.

    SvaraRadera