onsdag 6 april 2011

Synd att han inte var konstnär

Nä, jag tycker egentligen inte att det är lämpligt att rita hitlermustasch på en sd-politiker, trots att det inte var helt ovanligt med att rita mustascher på affischer som "bus" för längesen. Det är bättre att bemöta dem med argumentation och ord.

Men med tanke på diskussionen kring Lars Vilks så tycker jag att det är synd att det inte var en konstnär som gjorde det och gjorde konst av det istället. Det verkar ju åtminstone alla sd-anhängare numera ha oväntat stor förståelse för...

Jag tvivlar på att de har lika stor förståelse för konstnären som klädde ut sitt barn till Hitler, och gjorde konst av bilder på barnet, för att visa att även den ondskefullaste människan en gång varit barn.

Fler bilder här och här, samt bildsökning.

Media gp dag


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

8 kommentarer:

  1. Personligen kan jag tycka att det är lite barnsligt och att gå lite långt att polisanmäla en sådan bild. Beror kanske lite i vilket syfte bilden används. Vet inte mycket om det specifika fallet och jag tycker inte det verkar intressant nog att ta reda på mer.
    Ang. Lars Vilks. Det finns massor av motsvarande karikatyr-teckningar "mot" SD, och mig veterligen är det ingen från SD som mordhotat någon för det. Vilket är vad det där handlade om. Den kompromisslösa yttrandefrihetens vara eller icke vara

    SvaraRadera
  2. Genom polisanmälan och att han blev fälld som gjorde Hitlermustaschen så blir ju yttrandefriheten begränsad även där.

    SvaraRadera
  3. Ja som jag sa, jag tycker det är barnsligt att polisanmäla. Jag hade ritat en motsvarande Hitler/Stalin-bild tillbaka, eller något sådant. Men yttrandefrihet och personangrepp är ju inte samma sak. Eftersom du tog upp det här med Lars Vilks, så är det ju inte samma sak att rita en bild på någon som varit död i över ett millennium och en levande person. Men som sagt, jag tycker det är barnsligt att polisanmäla, men inte appiclerbart med fallet Vilks.

    SvaraRadera
  4. Point taken, det är en viss skillnad för den avbildade men det kan också vara förnedrande om det är en symbol det handlar om. Jämför med hur upprörda många blir om någon eldar upp en flagga.

    SvaraRadera
  5. Ja, jag tycker man ska få elda upp böcker/flaggor eller vad som helst så länge det är ens egna saker och det inte är onödigt miljöfarligt eller liknande. Jag är nog väldigt liberal i den här frågan. Om priset för yttrandefrihet är uppbrända Sverige-flaggor så kan jag personligen bekosta dessa, i alla fall några av dem :). Jag tycker det är okej om folk blir upprörda, jag blir upprörd av massor av saker, men jag bränner vare sig flaggor eller hotar någon för det.
    Jag vet inte varför jag fastnat i din blogg. Du har ur mina ögon sett relativt sunda värderingar, även fast jag kanske inte håller med speciellt ofta.. och det är inte roligt att prata med folk som håller med hela tiden.

    SvaraRadera
  6. Det är e g jag också även om jag inte ser poängen i att provocera för provocerandets skull personligen.

    Jag vet att det är många som inte förstår varför jag släpper igenom människor med helt andra åsikter än mina egna här. Men hur utvecklande är det för någon av parterna att inte ha ett meningsutbyte även med meningsmotståndare?

    SvaraRadera
  7. Nej precis, det är inte utvecklande alls, det blir lite som i en bibelgrupp hos Johovas vittnen.

    Jag ser inte heller poängen med att provocera för provocerandets skull. Men det är enligt mig irrelevant vad jag tycker om det. För hade det varit relevant, så skulle demokratin och yttrandefriheten varit avskaffad. Det finns massor av saker jag inte förstår, som religion, fotboll, hastighetsbegränsningar, vänsterpartister ;) och så vidare. Men jag skulle aldrig drömma om att säga "men jag förstår verkligen inte varför vuxna män ska springa efter en boll, kan ni inte ha en var i stället?". Applicera nu det i vad du tycker om karikatyrer eller koranbränning eller vad som helst. Där har du mitt förhållningssätt. Jag skulle möjligtvis prata med någon fotbollsspelare och kanske presentera något annat för honom som han kan syssla med, till exempel schack eller något, men jag skulle aldrig bli arg, och bränna bollar eller fotbollsskor. Varför inte? För att jag vet att jag kommer aldrig få honom att lyssna på mig om jag retar upp honom bland annat. Rörigt inlägg kanske..

    SvaraRadera
  8. Exakt! Och vem vill frälsa de redan frälsta? :)

    Nej då jag tror jag förstår hur du menar och jag försöker tänka likadant, även om det är svårt om en del saker

    SvaraRadera