tisdag 5 april 2011

Märkligt om lekplats i Älmhult

Det känns direkt absurt att läsa om hur Nicklabacken är den bästa platsen för lekplats, med tanke på hur  merparten av Nicklabacken kommer att försvinna tack vare Haganäsleden.

Plötsligt så kan inte bara den fyra decennier gamla pulkabacken få fortsätta användas och den blir en ännu mer olämplig plats för lekande barn.

Även om Ikea naturligtvis har en åsikt som är i motsatsförhållande till min och Vänsterpartiets vad det gäller Haganäsleden så är det bra att de trycker på för att få några saker som drar folk till Älmhult, både på kort och lång sikt, som med en stor och bra lekplats.

Personligen tycker jag att den ska vara placerad så centralt i Älmhult att den är nära för de flesta, vilket gör att jag inte tycker att Arnolds Park är ett bra alternativ. (Arnolds Park är den lilla park med damm som många har missat både namn och placering på, som ligger ca 100 m väster om gamla kyrkogården och prästgården).

Jag har skrivit ett antal gånger tidigare om Haganäsleden och hur gärna jag än vill så finns det tyvärr inte tillräckligt många politiker eller partier som är emot den, för att den ska gå att stoppa och nu har även markköpet gått igenom, tack vare att Högsta Förvaltningsdomstolen inte kommer att pröva köpet.

Ett betydligt bättre förslag är däremot den om en järnvägsbro över spårområdet i Älmhult som skapar en snabbare väg från de centrala delarna av Älmhult till det nuvarande Ikea-området.


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar