lördag 31 december 2011

Nordens Ark November 2011 - Järv

Järven på Nordens Ark var lite som jag sa med Lappugglan, det var svårt att få några riktigt bra bilder, tyvärr.


Järven är ett djur vars existens jag visserligen känt till, men inte vetat mycket om och inte sett särskilt många gånger. Vilket i sig kanske inte är jättemärkligt, med tanke på att den inte hör hemma så långt söderut som jag bor.


Jag visste inte ens att den tillhörde familjen mårddjur, vilket jag i och för sig kunnat räkna ut om jag tänkt. Det var utan att tveka ett av de charmigare och roligare djuren. Oerhört nyfiken och den stod inte stilla många sekunder, vilket onekligen var en av anledningarna till att den var svårfotograferad. 


Jag vill minnas att vi stod rätt länge inne i det hägnet och charmades, vilket jag hoppas syns på filmerna under stillbilderna. 


Kartongerna innehåller mat, så att djuren får lite motstånd och något att leka med. För järvarna är oerhört leksna av sig, så även om maten är uppäten för längesen, så fungerar den tomma kartongen som leksak och det finns morgonen efter inte många synliga bitar kvar av kartongen.


I sista filmen var det inte utan att jag blev lite nervös när den kom springande så nära mig :)















Den som vill se mer få gärna bli facebookvän med mig och hänvisa till att ni vill se fler bilder, eftersom jag lägger upp mer där än här: https://www.facebook.com/jerker.nilsson eller titta på övriga inlägg som är taggade med Nordens Ark.


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar