onsdag 28 december 2011

Nordens Ark November 2011 - Omgivningarna

Jag och min fru valde att åka på ytterligare ett besök till, till Nordens Ark. Vi var där i somras under en dag och såg på djur och fotade en hel del då, men nu stannade vi även någon natt och fick flera Mäktigt Möte och närkontakt med djuren på ett sätt ingen av oss haft tidigare.

Först dock ett antal bilder på de vackra omgivningarna, som jag var själv om att se när jag sprang tidiga morgnar. Enbart mobilbilder, därav den dåliga kvalitén...

Det första djuret vi träffade på var Nordens Arks egen katt, som låg så stilla att jag var övertygad om att den var ett kramdjur :)



Där bodde även en tyvärr uppstoppad varg, som också var väldigt fin.


Bilderna nedan är från Åbyfjorden, som Nordens Ark ligger precis invid.







Mitt inne i skogen låg Glose Altare, eller "Nycanderska graven" med bland annat den idag bortglömda författaren Fredrik Nycander. Lite märkligt med en grav som både var gravplats för 5 000 år sen och sen igen för 100 år sen.


Det finaste stället var egentligen Åbyhällen, som det knappt går att googla fram info om märkligt nog. Där fanns även en riktigt gammal ek, som jag inte tror jag fick med på bild.

Åbyhällen är en hällristning som är ca 3 000 år gammal. När de gjordes så gick havet upp så att det sköljde över hällarna. Ristning i sig är fel uttryck, eftersom de knackades in med en annan hård stentyp än vad berget bestod av. Få eller inga vardagsföremål avbildades, som hus, arbete eller barn. Ej heller kvinnor.

Däremot innehåller de bland annat krigare och djurspår.












Den som vill se mer få gärna bli facebookvän med mig och hänvisa till att ni vill se fler bilder, eftersom jag lägger upp mer där än här: https://www.facebook.com/jerker.nilsson eller titta på övriga inlägg som är taggade med Nordens Ark.


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar