söndag 18 juli 2010

Jag minns gamla tider...

Jag minns gamla goda tider, när centerpartiet var ett parti att lita på, när jag läser HD:s ledare om Lotteririksdagen 1973, som bland annat tar upp hur Palme hade det svårt med Fälldins folkliga framtoning, trots att Palme var en retoriker av guds nåde.

Centerpartiet då var det partiet, via Fälldin, som från första början fick mig intresserad av politik överhuvudtaget. Fälldin var den första politiker någonsin som jag hörde intressera, och bekymra sig för, miljön. Det fick mig att bli centerpartist, i vart fall åsiktsmässigt, i några år. Låt gå att det var när jag var en 10-12 år ungefär. Trots min familjs tråkningar för att jag tyckte om "den där fårfarmaren"...

När jag sen läser Sydsvenskans ledare, Skräp Carlgren, som handlar om hur miljöminister Andreas Carlgren hänger upp sig på skräp i parker, vilket självfallet är illa, men samtidigt tycks strunta i miljön på många andra sätt, som exempelvis via lagarna om vargstammen och det misshandlade strandskyddet, som gör att människor på sikt riskerar få mycket mer problem. Och då har jag inte ens nämnt kärnkraften...

I Sverigebilden 2010, en publikation från Svenska institutet om hur Sverige uppfattas av omvärlden, framhävs den orörda naturen, ”norra Europas sista vildmark”, som något som bör lyftas fram i marknadsföringen av landet.
Just idén att erbjuda turister en naturnära upplevelse är grunden för konceptanläggningen Treehotel i Harads, som invigdes igår. Av den imponerande mängden pressklipp att döma har hotellrummen i de norrbottniska trädtopparna, mycket riktigt, väckt stort internationellt intresse.
Det svenska varumärket har försvagats de senaste fem åren, enligt det så kallade Nation Brands Index. I den första undersökningen från 2005 knep Sverige första platsen. I den senaste mätningen, som inkluderade femtio länder världen över, blev det en delad tiondeplats. Trenden måste vändas.
Att ansvariga politiker värnar miljön är en förutsättning för att Sverige i framtiden skall kunna locka turister med orörd natur.
Parker i all ära Carlgren, men det finns, vågar jag påstå, i alla större städer världen över, i vart fall i de industrialiserade länderna.

Men hur många turister lockas av att man begränsar möjlighetern att röra sig i Sveriges natur och istället prioriterar hårdare tag mot djur och natur?

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar