söndag 18 juli 2010

Så sant så...

Jag skrev för några dagar sen om outning av vanliga människor i media, i samband med Littorins uthängning och om hur det finns viss logik med den, eftersom han inte bara var utan, oavsett vad han själv anser om det, kommer att fortsätta vara en offentlig person, i synnerhet vad det gäller saker han gjort under sin ministertid.

Jag nämnde också att jag retar mig mycket mer på de som hängs ut, innan de dömts och ibland som i efterhand konstaterats vara sjuka.

I normala fall så skriver och länkar jag aldrig till sådana artiklar eftersom jag inte vill bidra till den typen av uthängning, även om jag naturligtvis knappast gör någon mer uthängd än de redan är om de figurerar i de stora medierna.

Men ett undantag gör jag idag, för en bra artikel från Aftonbladet, där man konstaterar att Pressen hänger ut asperbergssjuka, som handlar om en kille som visserligen mördade familjemedlemmar, vilket naturligtvis är något som medierna ska ta upp. (Och lika naturligtvis hänger även denna artikeln ut ytterligare).

Men vad är poängen med att på ett så tidigt stadie lyfta fram identiteten på den misstänkte förövaren? Det verkar inte ens som media lyckas få till en förklaring, av sensationslystnad utgår jag ifrån, att det är ovanligt med att, som i fallet här, asperbergersdrabbade dödar andra människor. Oddsen är däremot stora att det blir så som allmänheten uppfattar den typen av diagnos.

Själv jobbade jag för ett antal år sen med en schizofren kille i en av de församlingar jag varit vaktmästare i. Lugnare och snällare människa har jag inte träffat och jag kan omöjligt tänka mig att han skulle skada någon annan. Men skulle man tro rapporteringen kring vissa mord och schizofreni så skulle jag varit livrädd...


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

3 kommentarer:

  1. Bloggaren Hanna Fridén som har Aspberger skämtade om att alla med en neurologisk eller psykiatrisk diagnos borde gå ihop och starta sin egen tidning. Sen kunde man vräka ut rubriker i stil med "Nu har det hänt igen! NT-person [neuro-typisk]huvudmisstänkt i mordfall!" och "Ännu en man utan psykiatrisk diagnos i misshandelsdrama" och "Såhär många NT bor i Sverige! Så farliga är dom!". etc.

    SvaraRadera
  2. Det vore ett bra sätt att ta upp det på!

    SvaraRadera
  3. Här skriver Immanuel Brändemo om samma sak: http://trollhare.wordpress.com/2010/07/18/radslan-for-psykisk-friskdom-ar-en-allvarlig-pressetisk-storning/#comments

    SvaraRadera