torsdag 2 september 2010

Tröttsam Linda Skugge

För det första vill jag säga att det naturligtvis finns idioter på alla sätt och vis.

Det innebär att det självfallet finns de som inte vill jobba heller.

Men de är ett mycket litet fåtal människor. Det märks om inte annat av att färre och färre jobb annonseras ut på Arbetsförmedlingens Platsbank, eftersom de jobben som många kan söka blir överhopade av ansökningar.

Nu är det visserligen ett antal år sen jag var arbetslös någon längre tid. Men jag minns fortfarande ansökningar jag skickade så tidigt som 2001 som jag fick meddelande om att de fått in 1800 ansökningar på 30 jobb i Malmö hamn och 800 på 10 jobb på ett centralt lager för DHL.

Lägg till det mängder av ansökningar som "bara" hade strax under 100 människor som skickade ansökningar.

Linda Skugge har helt enkelt fel som anser att ungdomar är för bekväma och lata.

Däremot ska man inte glömma att det är lätt, inte minst som ung, att ge upp hoppet när man försöker och inte kommer någon vart med sina strävande efter att bli vuxen och komma vidare i livet.

I själva verket odlar Skugge myter som inte finns, utan de skitjobb som människor som är desperata väljer att ta har så dåliga villkor att ingen svensk vill ha dem.

Jag tycker att alla ska fundera över villkoren som de Thailändska bärplockarna förväntades jobba under och fundera på om ni fortfarande tycker det är såna jobb som ungdomar ska ha som första jobb?

Jag tycker inte det är fel att plocka bär som jobb. Men det är fel att möjligheten finns att utnyttja människor och att det tycks svårt att få bukt med problemen.

Det är även en myt att facket är för starkt. Vore de det, så skulle den här typen av jobb inte alls existera.

I själva verket så mister unga anställningsskyddet. Är det den typen av arbetsvärld ni vill skicka era unga till?

Mer media ab ab smp


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar