onsdag 27 oktober 2010

Förnyelse och självinsikt efterlyses

Det är bara någon dag sen jag sist skrev om det rödgröna samarbetet och sörjde lite över att det antagligen skulle ta slut och nu är det ett faktum.

Jag har ändrat uppfattning lite sen dess efter att ha tänkt efter. Jag tror visserligen inte att det är det ultimata för Vänsterpartiet, även om de sett till antalet röster inte tjänade på samarbetet (fast det kanske blivit ännu färre utan det, vem vet...), men jag bedömer att Vänsterpartiet fått mer media och mer uppmärksamhet som parti tack vare samarbetet.

Det kan möjligen göra det sämre för de andra partierna, men som innan så har jag svårt att se att Mp får igenom mer av sin politik om de börjar samarbeta med de borgerliga.

Det finns likväl positiva effekter med det, som exempelvis att sd kan ta stryk av att de inte blir vågmästare eftersom de hamnar i samma vakum som alla andra i opposition.

Risken å andra sidan är att det blir lättare för regeringen och det finns ingen anledning att ge dem för lätt resa.

En paus  är ju inte nödvändigtvis för evigt, och jag hoppas på ett återkommande inför nästa val, för i grund och botten så anser jag att alliansens samarbete gått så bra att det är omöjligt att komma åt dem i nästa val utan ett samarbete.

Att komma dragandes med att socialdemokraterna tog skada av samarbetet känns mindre relevant. S har varit på väg nedåt under flera val på raken, så att det skulle vara en särskilt stor anledning till deras dåliga val tror jag inte på.

Istället tror jag mycket mer på, precis som tidigare, på en partiledning och partiledare som få människor känt förtroende för. Till sist så tycktes inte ens Maria Wetterstrand räcka till, även om Mp gjorde sitt bästa val någonsin, eftersom de tappade en del procent på slutet.

Men med nya människor i toppen på alla tre partierna så hoppas jag på gott om självinsikt och förnyelse som räcker till en tydlig valvinst 2014.

Mer media ab ab ab svd svd svd svd svd dn dn dn dn dn dag dag gp gp gp skd skd hd exp


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar