måndag 25 oktober 2010

Dags att börja agera mot framtiden

För några veckor sen så försökte jag mig på att analysera valresultatet och dra några konsekvenser av det hela.

Jag blir inte ett dyft förvånad över att jag läser om hur miljöpartiet sviktar om rödgrönt samarbete, eftersom det naturligtvis finns många som vill vara där makten och påverkan på politiken finns i första hand. I opposition kan man visserligen lova vad som helst,  utan att ta några konsekvenser av det, men att få igenom sin politik är oftast omöjligt.

Nu tror jag i och för sig att vi inte kommer att få se något konkret eller stor förändring av politiken närmaste tiden, jag tror det kommer när de nya språkrören kommer att bestämmas.

Själv tycker jag naturligtvis att det är synd om de lämnar de rödgröna, även om jag som sagt har viss förståelse för det.

Jag har tidigare tyckt att Jonas Sjöstedts förslag om två språkrör, en man och en kvinna, var ett bra förslag även för Vänsterpartiet.

Frågan är om man inte ska anamma även det faktum att de två sitter en begränsad tidsperiod? Någonstans så tycker jag det är en sympatisk åtgärd av miljöpartiet, som visar att man är ett parti i rörelse och som hela tiden söker lite nya idéer.

I vart fall så behöver de två röda partierna på allvar ta tag i sina tyvärr impopulära partiledare och lyfta fram människor som folk inte har mängder av fördomar om, utan som de upplever trovärdiga.

Mer media svd exp


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig. Själv hade jag gärna sett Josefin Brink i en delad partiledarroll. Och kanske Jonas Sjöstedt som den andre. Vad det gäller S är det glest med förslag.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig om båda med Stig Henriksson, som är ordförande i Fagersta där V är största partiet med en bit över hälften av alla röster, som bubblare.

    SvaraRadera