fredag 18 mars 2011

Tveksamma vinnare av årets bild

Jag blir alltid lite konfunderad när jag läser om tävlingen Årets bild, som arrangeras av Pressfotografernas bild.

Dels för att jag varje år får känslan av att det finns så många klasser så att varje större tidning ska få en chans att få in minst en vinnande fotograf.

Och dels, och kanske främst, för att det som i år vinner är bilder på döda människor, i vissa fall självvalda, som med självmordsbombaren i Stockholm och i vissa fall, som med den unga flickan från Haiti.

Jag förstår naturligtvis nyhetsvärdet i händelserna som så. Men det blir märkligt att vinna med bilder som, om det är svenska medborgare, inte går att använda i vanlig media eftersom kutymen här är att inte visa ansikten på döda människor. (Vilket jag i sig tycker är rätt).

I övrigt så tycker jag inte särskilt bra om att visa bilder på några döda människor, trots att jag, med tanke på mitt jobb, inte tycker det är obehagligt som så.

Däremot tycker jag inte att man ska tvinga folk att se de bilderna och jag tycker inte att man ska visa de så tydligt som i de här fallen av respekt av de döda människorna och deras anhöriga.

Uppdaterat Jag hittar via Scaber Nestor ett antal länkar till blogginlägg i vad som borde vara årets bild egentligen.... Jag förstår varför flera av bloggarna som publicerar bilderna (som jag hårddraget tycker gör samma sak som medierna och fotograferna och jag själv slipper inte undan så mycket heller i och med att jag länkar, om än inte publicerar bilderna) väljer att döpa dem för "Hyenafotografer" och liknande:

Radionerd
Ligator
Scaber Nestor

Media hd ab exp gp sds dag svd dn dn exp


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar