torsdag 11 mars 2010

Livsfarligt förslag från regeringen

Det har egentligen funnits mycket att skriva om de senaste dagarna, inte minst om den bisarra Vilks-affären, och om politik både på kommunal nivå och riksnivå. Men tiden och orken har inte riktigt funnits + att jag lagt lite mer krut i kväll på lokalpolitiken och förslag om vad för frågor som går att driva där. Jag återkommer dock med det.

Sen får jag börja läsa på mer om landstingspolitiken dessutom eftersom jag kommer att hamna på femte plats där, under förutsättning att förslaget på listans utformning röstas igenom, och på andra plats i kommunen.

Men en sak vill jag, trots allt kommentera, och det är det mycket konstiga förslaget om att unga ska få bjudas på mindre mängd alkohol, istället för ett totalförbud som det är nu.

Anledningen till att det är ett mycket märkligt förslag som regeringen och folkhälsoministern är involverade i är att det sen länge är väldigt välkänt bland de som forskar om ungdomar och alkoholvanor att unga som bjuds hemma dricker mer och det här definitivt inte motverkar ungas drickande på något sätt...

Men visst, när man argumentera för att även de på äldreboende ska få dricka så är jag inte förvånad. Frågan är om man glömmer bort att det för det första inte är förbjudet att göra det nu, om anhöriga köper det till de boende och om man tycker att personalen ska ta konsekvenserna av att de redan fysiskt, och ibland mentalt, skröpliga ska bli ännu sämre?

Man får försöka vara glad åt att man från regeringens håll i vart fall försöker skärpa tobakslagen...

Mer media svd dn smp

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar