söndag 7 mars 2010

Vackert lopp av Brink!

Skidor har jag åkt betydligt fler i år än på många år, och jag har sett betydligt mer på sport på tv senaste veckorna än vad jag gjort på länge tack vare det nyss avslutade OS, som jag skrev innan hur gärna det fick fortsätta.

Någon slags fortsättning, i vart fall i form av en stor idrottstävling som funkar även som nöje på tv, och som igen får mig att utbrista Vilken tävling var dagens sändning av Vasaloppet.

Det är få saker som kan få mig att tycka det är kul att stirra på tv:n i fyra dryga timmar, men med Vasaloppet så fungerar det, även om det handlar om utklassningskörning med en och samma tydliga ledare från start till mål, eller som idag med några ryck som plockas in för att sen avgöras i en spännande spurt.

Själv har jag tävlat i skidor som ung, och åkt en del efter dess på ren motionsnivå och tycker fortfarande att det är en av de skönaste idrotterna jag sysslat med eftersom det går att ta sig fram rätt lätt, när det finns snö och rätt temperatur, på ett rätt lätt sätt och ändå känna att man kommer någonstans utan att totalt förta sig.

Jag hade för flera år sen en tanke om att åka Vasaloppet, eller snarare Öppet Spår varianten av det loppet, eftersom pappa åkt det tio gånger på 70- och 80-talet, men det är bara att inse att min kropp inte riktigt klarar av den mängden träning som krävs, i synnerhet inte när jag har så dålig balans att alla två gånger jag försökt köra rullskidor har slutat med att jag trillat och slagit mig rejält nog att inte kunna träna alls på 3-4 veckor, så det närmaste jag kommit var Älmhults Vasalopp som grabb på 5 kilometer...

Men ett år som detta snörika hade jag åtminstone klarat av halvvasan eller kortvasan, i synnerhet om jag bestämt mig för det på ett tidigare stadie än jag nu gjorde, i synnerhet om jag fått vara lite mindre skadad och jag lite mer disciplinerad med min träning... Men vem kunde tro att vintern skulle vara så ihärdig som den nu varit?

Nu börjar jag onekligen bli lite lite sugen på att vintern ska försvinna, även om det inte måste bli löjligt varmt, så man kan börja springa igen på mjukt underlag, vilket förhoppningsvis gör att min vad klarar av att öka träningsdosen till högre än löjliga 6-7 km vart tredje fjärde dag, som inte gör underverk för konditionen direkt...

För att återgå till dagens Vasalopp, så var det bästa med dagens sändning att just Brink vann, så att han kanske äntligen kan slippa med att bli konstant förknippad med hans genomklappning för sju år sen i en viss stafett, och nu istället kan bli förknippad för evigt som Brink, du vet han som vann Vasaloppet 2010? En ypperlig taktiker visade han sig att vara, och vann på alla sätt mer än välförtjänt dagens lopp, så Grattis Brinken!

Mer media exp exp exp exp exp exp exp exp skd skd skd gp gp ab ab svd svd dn dn dn dn dn dn sds kb kb nsk nsk nsk hd hd smp

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar