söndag 5 juni 2011

Byt till midsommarafton

Jag har inget emot att vi har en nationaldag som firas, även om jag själv varken har firat den eller föregångaren Svenska Flaggans dag.

Däremot känns det som om det är fel dag som är vald, inte minst med tanke på hur få som faktiskt firar den.

Precis som förra året, så är min åsikt att den dagen som passar bäst att lägga nationaldagsfirandet i Sverige, är midsommarafton, eftersom det är en dag som nästan alla svenskar firar och en dag som firats i århundraden, för att inte säga årtusenden.

Jag själv är ju lätt allergisk mot sommaren, men jag förstår poängen med att man firar en sommardag i ett land med lång, mörk och kall vinter och att midsommaraftonen är den fest det oftast är, eftersom de flesta saknar sommaren och inte trivs under vintern.

Även om vi bor i ett land med fyra årstider, så tycks det ligga närmast den svenska folksjälen att njuta av sommaren och midsommarfirandet. Vilket gör den till den självklara nationaldagen för Sverige.

media svd svd svd svd svd svd exp exp gp gp gp gp gp gp gp hd hd hd hd hd hd smp ab ab ab ab ab ab ab ab kvp kvp dn dn dn dn dn dn skd skd skd skd nsk dag


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

1 kommentar:

  1. För mig känns Midsommarafton mer svenskt än Nationaldagen

    SvaraRadera