onsdag 28 april 2010

Fortsatta bra satsningar

Jag skrev om bra satsningar mot välfärd igår och tycker att det mycket väl kan bli ytterligare bra satsningar från de Rödgröna att döma av dagens artiklar i tidningarna.

Normalt sett är varken jag eller andra särskilt glada över skattehöjningar på bensin, men om det stämmer som utlovas att det blir kompensation för resor till och från arbetena som motsvarar det hela så har jag inga problem att acceptera det, trots att jag bor 2 mil från huvudorten i kommunen och hade haft svårt att klara mig utan bilen både till jobb och fritiden. Dessutom ska det naturligtvis sättas i relation till satsningarna på de allmänna färdmedlena.

Möjligen skulle jag kunna tänka mig att man på något sätt, exempelvis via bilskatten, tog ut en del av skattehöjningen på de som bor i större städer, där det vanligtvis finns en fungerande kollektivtrafik.

Tillbaka med förmögenhetsskatten har jag inget principiellt emot heller, men den förra utformningen gav i ärlighetens namn rätt lite pengar tillbaka till statskassan och var för lätt att komma undan. Någonstans är det dock stötande att de med mest pengar inte behöver betala skatt, utan att skatteintäkterna i högre grad lämpas över på de med mindre pengar att röra sig med, så jag hoppas det går att lösa på ett bättre sätt än innan.

I övrigt noterar jag att moderaterna vill göra Sverige tryggare. Frågan är varför ni inte klarade det redan under denna mandatperioden, trots stora förändringar? Varför ska vi tro på att ni klarar det den här gången?

Mer media svd svd dn exp exp exp exp ab svd hd hd hd sds dn dn

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!


9 kommentarer:

  1. Hur var det. Ska hela landet leva? Vad blir effekten av en massiv bensinskattehöjning - av ideologiska orsaker - för människor i Norrland. De har ofta miltals till affären - och är arbetslösa. Ska de få dra av för alla resor eller förväntas de cykla till affären i stället? Eller ska de ta snabbtåget?

    SvaraRadera
  2. Så du har två mil till huvudorten? Jag bor i Stockholm och har 3.5 mil till mitt nuvarande konsultuppdrag. För att plocka upp sonen på dagis skulle jag behöva spendera 2h i varje färdriktning med vår exemplariska kollektivtrafik.

    Ditt sista stycke är pinsamt och kan lätt vändas mot dig själv. Vänstern har haft makten i hundra år och har nu kommit på en massa saker som man borde ha gjort bättre. Varför skulle ni lyckas bättre nu? Tänk innan du försöker plocka billiga poäng.

    SvaraRadera
  3. Nu ser vi hur en mörk framtid kommer att bli dom rödgröna idioterna vill ta alla pengar från oss som är egoistiska nog att jobba och göra rätt för oss. För att rösta på dessa galningar måste man vara totalt blind av idiologi.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    En fråga, som inte har med just detta blogginlägget att göra:
    Jag undrar hur V ställer sig vad gäller ACTA-fördraget, vill minnas att det inte är populärt alls, men hittade inget i dina texter.
    /Cattis

    SvaraRadera
  5. Herr Nilsson - Det kanske kan jämna ut sig med att de har billigare boendekostnader? Mitt förslag var som sagt att ta ut en del av höjningen från de som bor så att de kan använda allmänna färdmedel.

    SvaraRadera
  6. Chrille - Jag utgår från att du har exempelvis alla affärer o dyl på bra mycket närmare än vad jag har det. Om jag minns Sthlm rätt så är ofta kollektivtrafiken snabbare än biltrafiken i rusningstrafik.

    SvaraRadera
  7. Joakim - Självfallet ska de betala som har råd. Det tycker jag också, trots att jag har jobb och gör rätt för mig... De allra flesta andra som inte har möjligheten till jobb är människor som vill ha jobb. Det märker jag både hos min sjukskrivna sambo och jobbets nya vikarie som var arbetslös innan, och är glad över att äntligen ha en inkomst.

    SvaraRadera
  8. Urban Cat/Cattis: Vänsterpartiet är djupt kritiska mot ACTA-fördraget och har engagerat sig mot det.

    Här finns några exempel på hur Vänsterpartiet jobbat aktivt emot det:

    (De har tom delat ut de hemliga acta-filerna: http://www.vansterpartiet.se/index.php?option=com_content&view=article&catid=305:mkliga-righeter&id=2248:vaensterpartiet-delar-ut-acta-filerna&Itemid=246)

    http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/vansterpartiet/pressrelease/view/konflikten-om-acta-trappas-upp-382052

    http://www.vansterpartiet.se/index.php?option=com_content&view=article&id=2073:acta-eu-parlamentet-kan-kraeva-papperen-pa-bordet&catid=316:upphovsr&Itemid=246

    http://www.dn.se/kultur-noje/acta-sekretess-blir-riksdagsfraga-1.828060

    http://pamflett.wordpress.com/2010/03/10/korten-pa-bordet-om-acta/

    SvaraRadera
  9. Just ja. Tack för länkarna!

    SvaraRadera