fredag 30 april 2010

Kameror i hemmen

Jag läser DN-artikeln Kamerorna ser dig i t-banan med visst intresse, trots att jag numera bor långt ifrån tunnelbanan.

En gång i tiden bodde jag dock granne med några av nedgångarna till Fridhemsplan, men kan inte påminna mig om att jag någonsin kände mig otrygg där. Konstigt nog så trivdes jag oerhört bra med att åka t-bana, till skillnad från att åka buss..

Jag är inte totalt motståndare till kameror varken på tunnelbanan eller någon annanstans, även om jag är skeptisk. Jag är betydligt mer säker på att satsningar av den typen som polisen gör i Lund-Malmöområdet ger ett bättre utfall, de befinner sig där brotten begås och på de tidpunkterna de oftast inträffar. Något som är betydligt bättre än det ofta förekommande önskemålet om att "polisen ska synas" under tider vanliga människor är ute och rör sig.

Tydligen har man ett liknande system i hela Skåne och det tycks som att brottsligheten minskat med 25%.

Sen ska man naturligtvis komma ihåg att mycket av brotten begås i hemmen och under alkoholens inflytande.

Men frågan är hur många av er okritiska kamera- och/eller alkoholanhängare som hade accepterat mer övervakning i hemmen? Man hör ofta kommentaren att "jag har inget att dölja", men sällan någon som hade accepterat en kamera i sitt hem...

Med tanke på att det är valborgsmässoafton och inte bara eldarna, utan även alkoholen kommer att flöda, inte minst bland unga, så finns det fortfarande all anledning att försöka komma till rätta med de grundläggande orsakerna till den kriminalitet som är vanligast.

Mer media nsk skd skd smp smp

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar