tisdag 18 maj 2010

Det där med skolavslutningar och traditioner...

Det är samma visa varje år inför skolavslutningarna och det känns lite som "nu börjas det igen" när jag läser i Smålandsposten om Skolavslutning i kyrkan eller på skolgården...

Själv tycker jag att det självklara är att föräldrarna och barnen får bestämma själva eftersom det inte handlar om lektioner gjorda för att lära sig något och de jag har hört protestera mest är de föräldrar som är ateister, inte de som har en annan religion.

Det lustigaste av alla myterna är påståendet att det är en tradition att sluta i skolan. Det är möjligt att det varit så för ett antal, men för egen del, och för många andra inser jag när jag frågat, så var det inte så förr för särskilt många, utan det tycks av någon anledning ha kommit senare.

Jag minns att vi, och då talar vi 70- och 80-tal, gick till kyrkan när vi slutade 6:an, 9:an och vid studenten, men att vi alla andra gånger slutade i vårt klassrum. Hade jag något emot det? Inte alls. Tyckte jag det var högtidligt? Ja, fast det tyckte jag å andra sidan alla andra avslutningar var också.

Sen går det också att diskutera varför just skolavslutningarna ska hålla kvar vid den här traditionen? Hur många av de andra traditionerna som är kyrkligt anknutna, där ansvaret snarast ligger på föräldrarna, lever kvar?

Tycker ni att det ska vara förbjudet att applådera i kyrkan? Det är en tradition också, men som rätt få av idag vill följa.

Det var tidigare tradition att kvinnor alltid hade huvudbonad i kyrkan. Är det något vi ska införa igen?

 I övrigt är det är rätt låg procent som går på exempelvis julottan, firar påsk i kyrkan eller någon av alla de andra högtiderna som förr var tradition att fira där, även om man inte var särskilt djupt troende.

Inte ens kronprinsessan Victoria vill hålla kvar vid faktiska traditionen som är vad som passar in både sett till den Svenska Kyrkans tradition och sett till vilket traditionsbunden roll hon har i det svenska samhället, utan hon vill ha en pappa som för henne till altaret. Ska hon, av traditionsargumentet, tvingas att gifta sig på ett annat sätt eller inte? Det är varken svensk eller lutheransk-kristen tradition att ha en pappa som för en till altaret.

Samtidigt så tycker jag det är självklart att inte förvänta sig av kyrkan att de vill stå till tjänst med enbart en tom lokal att fylla med vad som helst.

Kyrkans huvuduppgift är, oavsett vad andra tycker om det, att föra ut den tro man har och det är märkligt, som antyds i artikeln och som bland annat Jan Björklund sagt, att man kan fira avslutningar utan präst och religös kontext. Jag har svårt att se varför Svenska Kyrkan ska ställa upp på det?

I övrigt är det ett fel till i slutet på texten, där det sägs att man inte behöver vara klädd på ett visst sätt i Svenska Kyrkan. Det stämmer inte. Som man, till skillnad från kvinnor som snarast bör behålla något på hvuudet, förväntas man, bland annat på grund traditionen och av vördnad inför Gud att ta av sin huvudbonad.

Visserligen tror jag inte att  någon blir utslängd som behåller mössan eller hatten på, men å andra sidan tycker jag att man ska visa respekt för de regler som finns i den lokal man befinner sig i.

Eller kort sagt: Jag tycker om barn och mycket folk i kyrkan. Men självfallet ska de vara där för att de själva har valt det och inte tvingats till det.

Mer media ab ab ab ab ab smp dag exp




Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar