För några dagar sen så skrev jag om hur Systembolaget går ut med att försäljningen av alkoholfritt ökar igen, vilket jag var kritisk till trots den positiva kritiken.
Regeringens förslag om obligatoriskt alkolås för rattfylleridömda gör mig också oerhört tveksam, av exakt samma anledningar som DN anger i Rättvisa alkolås, den som har råd att betala för ett alkolås kan strunta i om de de kör fulla.
Vi andra vanliga dödliga med mindre marginaler än att vi när som helst och hur som helst kan snyta ur oss närmare 30 000 kronor blir bestraffade hårdare.
Nu är jag visserligen helnykterist och lär med andra ord inte köra berusad, men det är märkligt att ett i förlängningen så potentiellt farligt brott, som ofta är orsaken till olyckor med dödlig utgång i trafiken, behandlas så lättvindigt som här.
Det finns redan exempel på hur rattfulla låtit barn blåsa och därigenom kunnat starta bilen och att enbart ha alkolås som straff känns oerhört tveksamt.
Vi noterar dessutom att få utförsäkrade får jobb, efter förändringen av sjukförsäkringsreglerna, och det är naturligtvis självklart efter den utveckling som arbetsmarknaden har haft genom åren, med slimmade organisationer som inte har någon plats för den som inte är 100%-igt perfekt som arbetskraft.
Det påverkar definitivt också att vi har färre och färre offentliga arbetsgivare, som jag var inne på igår också, allt eftersom den typen av verksamhet sålts ut, då de tidigare tog en stor del av de som behövde en arbetsplats eller en praktik för att kunna gå vidare mot ett riktigt arbete.
En nyliberal politik som bara går ett åt håll: Till det sämre.
Uppdaterat Allianspolitiskt anknutna bloggen Departementet skriver Henrik Hansson politiskt sakkunnig hos Åsa Torstensson ett mycket märkligt inlägg som försöker motivera att förslaget inte är en klassfråga, eftersom priset är subventionerat med cirka hälften jämfört med den faktiska kostnaden.
För väldigt många människor, och säkert en hög andel av de som faktiskt kör rattfulla, så spelar det ingen roll om det är 60 000 eller 30 000 kronor som ska betalas för alkolåset. Det är för mycket pengar för många vilket gör det till en klassfråga.
Oavsett vad så är min åsikt att det inte ska vara riktigt så lätt att komma undan en rattfylla, utan att man ska få ta konsekvenserna av det genom att inte få köra bil alls.
Det enda eventuella undantaget jag kan tänka mig är om det verkligen blir helt, och då menar jag helt, omöjligt för den dömda att ta sig till sitt jobb. Risken är stor att personen ifråga börjar dricka mer. Å andra sidan borde det vara som med fotboja, att det bara är just till och från jobbet personen som döms får köra.
Det konstigaste av allt här är antagligen att alliansregeringen som propagerar för hårdare straff här plötsligt vill ha en lindring av de problem som en dömd människa råkar ut för.
Mer media smp dn dn
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
fredag 16 juli 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Med den försöksverkshamhet som Socialdemokraterna införde 1999 kostade alkolåset ca 60 000 kronor. Med regeringens förslag sjunker detta kraftigt. Är inte det bra?
SvaraRaderaDet är bra att det är billigare. Men är det bra att straffet lindras och att det fortfarande är för dyrt för de flesta?
SvaraRadera