måndag 12 juli 2010

Jag gjorde ett misstag igår...

Jag gjorde ett misstag igår. Jag såg VM-finalen, där Spanien blev världsmästare.

Jag tycker det är obegripligt dels att jag en gång tyckte fotboll var fantastiskt roligt att titta på (att spela det däremot är fortfarande kul, de få gånger jag gör det) och det är än mer obegripligt att så många andra tycker det är intressant.

Nu tror jag i och för sig att matchen igår, i vart fall inte när jag började se den från andra halvleken och en dryg halvtimme framåt, går att klassa som en bra match. Snarare en ful och lite böljande match, som var långtråkig och fylld med gula kort.

Så jag somnade helt sonika ifrån den för att vakna upp till åska och insikten att det var dags för förlängning som knappast var värd att offra sambons gamla tv för att få se.

Nu höll jag, trots kritiken, på Holland men i vanlig ordning så var det som det första fotbolls-VM jag minns jag såg, det från 1978 mellan Argentina och Holland, att jag höll på fel lag.

Några få ljuspunkter gick dock att se, att det var en final med lag som aldrig vunnit VM, vilket gjorde att det någonstans skulle bli en rättvis segrare, eftersom båda länderna varit bland toppnationerna i fotboll under lång tid.

Några positiva saker finns dock, utöver det rent sportsliga, att säga om VM i Sydafrika.

Trots alla farhågor om att vara klar i tid och om säkerheten så har, så vitt jag vet, det mesta fungerat mycket bättre än kritikerna trodde från början.

Förhoppningsvis kan dessutom VM ha förändrat mytbilderna av Afrika, och kanske främst Sydafrika. Dock gör DN:s ledarsida det lite lätt för sig eftersom skillnaderna mellan de som har och de som inte har är extremt stora i kontinentens flesta länder. Även om de vänsterstyrda länderna och experimenten som funnits tidigare inte fungerat väl alls, så är det bara att konstatera att det inte fungerar bra med motsatsen heller...

Vad det gäller Sydafrika mer specifik så är det, som Sydsvenskans ledarsida säger i Festen kan fortsätta, fortfarande ett land med mycket korruption, stora klyftor och hög andel hiv-smittade som får lite eller ingen hjälp.

Kritiken finns mot att ett så fattigt land lagt så mycket pengar på ett fotbolls-VM, istället för viktigare saker bland alla brister.

Men jag hörde dock på radions nyheter när jag åt frukost, att det tycks som om inkomsterna som VM:et inbringat betalat alla kostnader den medfört och då tycker jag det kan vara värt det hela ändå, och kanske ge ett fattigt land mer av både självförtroende och inkomster på lite sikt.

Mer media ab ab ab svd svd svd dn dn dn sds sds exp exp exp exp exp exp


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar