tisdag 13 juli 2010

Ökningen borde jämföras med något

Jag skrev för ett litet tag sen om En kul nyhet, tror jag, syftandes på att unga dricker allt mindre. Men jag var tveksam...

Så tveksam är jag inte över påståendet att alkoholfritt säljer allt bättre. Inte rent statistiskt, för det är sannolikt oerhört lätt att mäta det påståendet.

Men borde det inte sättas i jämförelse med hur mycket som dricks av alkohol på något sätt? Man kan ju någonstans tro att det skett en radikal minskning av alkoholinköpen istället? Det har det inte. Dock är ökningen måttlig, om man bortser från en stor ökning under ett antal år tidigare.

Jag minns att samma rubrik fanns förra året, att det alkoholfria ökade och jag minns hur irriterad jag blev över påståendet när jag som nykterist valde att undersöka Systembolagets sortiment av just alkoholfritt och konstaterade att det var oerhört litet jämfört med resten...

Visst jag förstår naturligtvis att det inte finns någon som helst täckning för lika mycket alkoholfritt som med alkohol.

Men hur mycket ökning kan man allvarligt talat göra med 34 produkter i sortimentet i skrivande stund?

Jag och sambon försökte botanisera för ett antal månader sen och hade vissa problem ärligt talat. Det fanns för lite att välja på.

Det vore mer kreativt och vettigt om Erlandssons alkoholdrömmar handlade om att begränsa drickandet istället för att få mer alkoholrelaterade skador för samhället att betala för. Med andra ord gör det ingenting om centern verkligen lyckas med att utplåna sig själva...

Ska jag rekommendera något så är det Billabongs mousserande vita vin och Carlsbergs alkoholfria öl. Båda två är fantastiskt goda.

Mer media dn gp dag dag


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar