torsdag 25 februari 2010

Är den idén så god egentligen?

Jag skrev om förslaget om att börja använda sig av dörrknackning inför valet för ett tag sen och sen ytterligare en gång och var lätt skeptisk till det redan då. Nu läser jag om hur sossarna också vill göra det och säger sig vilja nå en miljon väljare.

Bortsett från att jag vet inte hur politikerna ska ta sig förbi portkoder och liknande för att komma åt de väljarna som är minst benägna att gå till valurnorna så undrar jag om de inte alls tänker på den undersökning som talade om att folk inte vill ha fler "försäljare" som ringer på dörrar och telefoner än vad de redan har idag?

Jag skrev följande tidigare:

Jag vet att mitt eget parti diskuterat att gå och knacka dörr, vilket ska ha gjorts i grannkommunen med påstådd framgång, för att träffa folk hemma, som Aftonbladet kallar det.

Jag vet också att det används, också med påstådd framgång, i USA.

Men vill verkligen de flesta vanliga människor ha politiker som knackar dörr och vill sälja politik?

Problemet om man inte gör det, är att den lokala politiken inte alls når ut, så här i tider när tidningarna inte vill skriva för mycket och i synnerhet inte om partier som inte är i närheten av tidningens partitillhörighet och i tider när färre och färre läser lokala tidningars nyheter, om de inte finns på nätet (där å andra sidan inte alla artiklar är med).

Den andra sidan är om man istället riskerar göra folk irriterade så de absolut inte vill välja partiet man representerar, utan i bästa fall väljer något annat eller efter sjunde besöket av en politiker inte alls vill gå till valurnorna.

Så kära potentiella väljare, vad tycker NI? Om ni inte tycker detta är en variant att göra, finns det något alternativ?

Helst hade jag frågat folk om vad de vill förändra i kommunen och landstinget, som jag kommer att vara kandidat till, men frågan är hur?

Mer media dn


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar