söndag 21 februari 2010

Vädret fortsätter

Snö i text och bild skrev jag om tidigare, på behörigt avstånd från både snön och vintern. Men sen gav jag mig ut och skottade undan de 5-6 cm nysnö som kommit senaste dygnet och sen gav jag mig iväg med min arbetskamrat för att åka 1,5 mil skidor i väldigt vacker terräng, vilket vi inte var ensamma om.

Jag inser att jag klarat mig lindrigt undan när jag läser om alla problem människor har, inte minst de som ska förflytta sig, och att de nu varnar för att vädret i morgon blir ännu värre, och att de som kan ska stanna hemma från jobbet.

Det är lite svårt att inte göra politiken av vädret, eller i vart fall av vädrets konsekvenser, när det visar sig att företagen av upphandlingen av skattefinansierad trafik kör med fordon som inte tål förutsättningarna på samma sätt som gårdagens fordon, där skaparna tycktes inse vilket klimat det ibland blir i Sverige...

Som många andra konstaterat så är naturligtvis information oerhört viktigt och det är märkligt att man inte har kapacitet nog att klara av det när det är som viktigast. Jag ser att ansvarig minister skyller på banverket, som fått ökade anslag, och att de inte kan hantera situationen.

Nu är det visserligen en extremsituation, men frågan är hur mycket som är banverkets fel och hur mycket som är tågföretagens fel? Utförsäljningar är sällan till ditt bästa, inte denna gången heller och inte heller är de neddragningar det, som bland annat ger konsekvenser av svårare arbetsförhållanden för exempelvis hemtjänsten, som vanligtvis åker i små bilar med tveksam krocksäkerhet och som är minst lämpade av alla modeller för att ta sig ut genom dåligt plöjda skogsvägar till äldre på landet.


Mer media ab ab ab ab ab ab svd svd svd svd svd dn dn dn dn dn dn dn dn dn sds sds sds sds sds sds smp kb kb kb hd hd hd hd dag dag dag dag dag dag dag smp

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar