måndag 22 februari 2010

Problem i det lilla på jobbet

I både Snön i text och bild och Vädret fortsätter så har närmast hyllat kylan och snön, för min egen personliga del, även om jag förstått andras stora problem.

Rent privat tycker jag fortfarande det är skönt med en lång vinter och mycket snö och jag önskar att den aldrig försvinner.

Men jag måste erkänna att det börjar blir rätt stora problem på jobbet, även om de problemen kan tyckas små jämfört med många andras problem naturligtvis. Mig börjar de ge magknip däremot.

Kyrkogården är uppbyggd av rätt små och smala gångar, där de som är värst har en stor kyrkmur på ena sidan och på andra sidan baksidor av gravstenar, samt bevattningsstolpar med jämna mellanrum.

Naturligtvis är det inte så många människor som alls bryr sig om att försöka ta sig ut på kyrkogårdarna så här års, i synnerhet inte i det här vädret. Men det finns några tappra som har skottat långa gångar fram till "sin" sten.

Problemet är istället att vi förväntas hålla gångarna öppna för att kunna gräva nya gravar, men nu börjar snödjupet bli så stort och vallarna vi plogat upp bli så höga att varje nytt försök att ploga bara innebär att snön trillar tillbaka eftersom vallarna är för höga och branta, vilket på flera ställen skapar så mycket "halvlös" snö så att det är svårt att ta sig fram, trots stora hjul, stark motor och fyrhjulsdrift.

Lägg till det att man måste köra rätt fort för att alls ta sig genom snön och att man trycks ut åt ena kanten det blir för mycket tung snö som tar emot och traktorn inte orkar putta det framför sig. Det ökar också risken för att saker går sönder och vem vill bli stillastående när det är konstanta hot om mer snö?

Någonstans är traktorn för liten för snömängden, men för stor för det lilla spelrum den har att röra sig på, och det spelrummet blir väldigt litet med stora snöhögar och vallar, som dessutom döljer diverse kanter som man riskerar att köra sönder.

Så ja, jag är rätt trött på snön och hade gärna haft semester fram tills våren, för att uppskatta den sista resten av vinter för mitt eget höga nöjes skull...

Sen vore det dessutom skönt om den snåla kommunen kom och skottade vår korta lilla vägstump så att det gick lättare att ta sig till och från jobbet. När man ser hur underredet gör spår i snön så är det för mycket snö helt klart.

Jag önskar att jag kunde skylla på regeringen som SJ, med gott samvete, kan göra... Att vår allt annat än vettiga regering är en del av skulden till det hela gör mig inte förvånad alls. Men visst, en borgerligt styrd kommun och en borgerligt styrd kommun kan aldrig bli bra i slutändan.

Om det handlar nästa blogginlägg...

Uppdaterat Jag noterar att det snöat ett antal timmar i natt och snöar milt sagt ymnigt nu. Det är omöjligt att inte få lite ont i magen av det hela och alla problem det ställer till. Man får be en bön om att åtminstone komma ut på den oplogade vägen...

Var jag helst skulle vara just nu frågar HD ett antal människor, så här i kylan och snökaosets Sverige. Jag säger just där jag är nu, fast med några veckors semester :)

Media om väder ab ab ab ab ab ab ab ab ab svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn sds sds kb kb dag sds sds sds hd hd hd smp smp

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar