lördag 10 juli 2010

Miljöpartiet sista partiet i Almedalen

Idag är det, som sista parti, Miljöpartiets tur i Almedalen. Undrar om de får så mycket uppmärksamhet som de kunnat få, med tanke på sista dagarnas Uppståndelse kring den nya moderata skandalen om Littorin?

Någonstans känns det som att det kännetecknat Almedalen i högre utsträckning detta året än vad jag kunnat påminna mig om att det gjort förut, att andra saker händer som stjäl uppmärksamheten från "huvudpartiet" för dagen. Här var det dock inte särskilt välplanerat till skillnad från andra dagar då andra partier gör utspel...

Miljöpartiet får dock hyfsat med media med sitt utspel om att de inte vill ha det som i USA, med förbud mot köpcentra för att bland annat påverka så att det blir mindre beroende av bilen.

I grund och botten tycker jag det är positivt, men jag undrar om det drar några röster? Det känns svårt att tro att det ska gå att förändra den boll som rullar, vilket naturligtvis påverkas av hyreskostnaderna i samhällena.

Självfallet kan man göra en stopplag som förbjuder nya köpcentran, men frågan är om man får så många med sig på det förslaget?

Frågan är om det är samma typ av fråga, och inställning hos väljarna som hos kristdemokraterna, där man har en åsikt om bensinskatten i partiet som inte alls stämmer överens med vad väljarna anser? Det är svårt att se att ett faktiskt miljöparti argumenterar för sänkta bensinskatter, trots att det naturligtvis vore vällovligt ekonomiskt för alla oss som bor på landet eller mindre orter.

Däremot tror jag att många kan glädjas åt att det kommunala självstyret stärks mot företag. Främst tänker jag på Markaryds kamp mot företaget som tjänar pengar på Bolmentunneln och som gör det svårt att ha företagsverksamhet i närheten av tunneln. (Den innehåller dricksvatten till Malmö-Lundområdet).

Dessutom var det trevligt att se en talare beskrivas som retoriskt perfekt. Det är svårt att se att så många varit det innan.

Mer media dn dn dn svd svd sds hd dag dag dag dag exp exp ab gp gp gp gp gp gp skd


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

2 kommentarer:

  1. "I grund och botten tycker jag det är positivt, men jag undrar om det drar några röster?"

    Det är väl väljarna som ska välja vilket parti som för den politik som de vill ha och inte tvärt om, att partierna försöker hitta väljarna.

    Om MP nu vill köra på den här politiken så ska de egentligen göra det utan att fundera på om väljarna gillar det eller inte.

    Eller kanske Vänsterpartiet ska börja fundera på att hylla kungen då det är populärt bland väljarna? ;-)

    SvaraRadera
  2. I teorin har du rätt Ezel, men man måste väl ha lite åsikter som många bland allmänheten tycker om? Om inte annat så för att dra röster.

    Jag är säker på att V tappat mer röster än vunnit om de börjat bli rojalister :)

    SvaraRadera