fredag 9 juli 2010

Verklighetens folk vill inte ha kd

Jag skrev om  hur Välfärden är på allas läppar i morse och då hade ändå inte kristdemokraterna riktigt kommit igång... Men det har de nu och även de ska försöka slå sig in där det redan är så trångt som det någonsin kommer att kunna bli, eftersom alla andra partier redan är där.

Kd har visserligen tidigare kunnat dra på sig lite sympatier eftersom de hela tiden framstår som ett trevligt kristet parti som värnar om medmänniskorna.

Men det är svårt att hitta hur det har påverkat realpolitiken i en mer människovänlig riktning. Snarare tänker man mer på hur det blivit hårdare för de som hade det svårt innan och hur exempelvis kommunerna fått betydligt fler socialbidragstagare, för att inte tala om alla enskilda fall, som den sörjande pappan i morse.

Känns det verkligen som en god kristen gärning Göran Hägglund, och alla andra kristdemokrater, att ligga bakom ökade självmordshot och faktiska självmord (även om jag inte hittar länken just nu) och att barnen i Afghanistan glöms bort?

Förslaget om VIP-fil till sjuka äldre må låta som ett bra förslag, men är det inte bättre att alltid ge förtur efter hur akut sjuka människor är, oavsett ålder? Det måste inte vara så att det per definition alltid är sjuka äldre som lider mest.

Frågan är om de två överflödiga partierna jag pratade om innan inte borde vara tre?

Det roligaste av allt angående kd är att deras hasplande om "Verklighetens folk" och undersökningen som bland annat Dagens Nyheter och Göteborgsposten publicerar, som Synovate gjort, visar snarare att kd står LÅNGT ifrån det faktiska verklighetens folk, vilket självfallet är deras största problem, som citatet nedan visar:





”För att få de potentiella väljarnas röster bör KD framstå som mindre religiösa, mer toleranta, ändra sin syn på homosexualitet och familjepolitiken”, skriver Nicklas Källebring, opinionsanalytiker på Synovate.
Å andra sidan är det familjepolitiken och partiets grundläggande värderingar som gör att väljare finner det värt att rösta på KD.
Människor har inte något emot homosexuella generellt sett och alla vet att vad kd som parti står för är en annan sak än vad många enskilda politiker och medlemmar står för. Att betona sina konservativa sidor är knappast något som fungerar i ett land som aldrig varit konservativa i sitt sätt att leva.

Inkomstklyftorna har aldrig varit större i Sverige och Kd är i hög grad en av de som är medskyldiga till detta faktum. Kom ihåg det på valdagen, så att vi inte får ett valresultat som opinionen av idag visar!

Ursäkter som att de fått fram fler vårdcentraler må stämma. Men de flesta har också kommit där det finns minst behov, i storstäderna och inte på exempelvis landsorten.

Kd är ett parti i motvind och de kommer så att fortsätta vara under överskådlig tid. Jag minns att jag tidigare förutspått att de kommer att åka ur riksdagen vid valet 2014. Det tror jag fortfarande och jag ser fram mot den dagen.

Mer media ab ab ab ab svd svd svd svd svd gp gp gp dn dn dn nm dag dag dag smp exp exp exp hd hd


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

5 kommentarer:

  1. Jag tycker det är spännande att du som vänsterflummare pratar kritiskt om KD:s syn på sexualitet. Det känns som lite hyckleri när du samtidigt fullt ut stödjer muslimers rätt till att utöva sin ideologi där det är dödsstraff på homosexualitet och där kvinnan har väldigt mycket lägre rättigheter än mannen. Dock är det lite underhållande att det är moderaterna som blir först ut med att försöka välja in en islamist i riksdagen. Vad säger du om det? Är det rätt att vi ska ha en person med sådana extrema åsikter i riksdagen eller är du emot det? Om du publicerar den här kommentaren, vilket du förmodligen inte kommer att göra, så ser du nog ganska snart att du snabbt kommer att göra bort dej. Du kan inte stå för det när det kommer till mänskliga rättigheter, samtidigt så kan du inte neka en muslim tillträde till riksdagen då det vore rasistiskt enligt din egna argumentation. Andra sidan av myntet är att du inte kan hävda en extremists rätt till att uttrycka sin åsikt i egenskap av invald riksdagsman och samtidigt neka de du kallar extremister, Sverigedemokraterna, rätt till att uttrycka sej i riksdagen.

    SvaraRadera
  2. Är det inte jobbigt att så ofta hävda att jag inte kommer att publicera kommentarer och sen göra det ändå? ;) Du vet efter alla år mycket väl var och hur mina gränser går Kalle.

    Så vitt jag vet har jag aldrig påstått att kd inte får vilken syn som helst på sexualitet, så länge de behandlar exempelvis homosexuella som vilka andra människor som helst. Sen är det ju en annan sak hur man uttrycker sin syn på någon annan människa.

    Jag är f ö mot dödsstraff, oavsett anledning och försvarar bara åsikterna, inte utanförandet. Med andra ord tycker jag att det är demokratiskt riktigt att anse att dödsstraff är ett bra straff. Men att det är odemokratiskt att verkligen ha dödsstraff i straffskalan.

    Det blir säkert svårt för dig att ta in och förstå men du kan väl försöka?

    SvaraRadera
  3. "utförande" heter det och inget annat :)

    SvaraRadera
  4. Intelligenta människor ser att du valde väl vad du ville svara på där. Tack för svaret och att du lät kommentaren komma genom för en gångs skull, det är många kommentarer jag skrivit som du inte släppt igenom, ingen har innehållit något rasistiskt utan det mesta är angrepp på det Du skriver. Som sagt, du väljer vad du vill svara på eller kommentera på ett ypperligt sätt, en sann politiker är du, det är ingen komplimang.

    SvaraRadera
  5. "För en gångs skull"? Det var rätt längesen nu jag inte släppte igenom dina kommentarer, eftersom du håller en bra nivå nu.

    Nu vet jag inte vad jag missade att svara på här? Vad jag ansåg om politikern som är moderat och islamist? Jag känner inte till det hela måste jag erkänna, men oavsett vad för åsikt någon har så ska väl den som röstas in också få komma in i en demokratiskt vald församling?

    Jag tycker varken om sd eller nd som du vet men självfallet ska de också få vara med när de väljs in, som tyvärr hänt i ett antal kommun- och landstingsfullmäktige.

    SvaraRadera