tisdag 6 juli 2010

Viss besvikelse över betyg från sjuan...

Vänsterpartiet och Lars Ohlys tal skrev jag om igår.

Ohly dyker upp idag igen, när de rödgröna gör ett  utspel om hur de vill ha betyg från sjunde klass.

Naturligtvis är det lite av en besvikelse eftersom det är en fråga som jag personligen är emot och som vänsterpartiet i sig är emot också. Anledningen är helt och hållen vetenskaplig och jag hade gärna ändrat mig om vetenskapen kommit fram till något annat.

Dock förstår jag poängen med att vänsterpartiet väljer att vika ner sig i den här frågan, dels för att de är ett litet parti och dels för att de konstaterar att svenska befolkningen inte delar vår åsikt.

Däremot så är alla tre partiledarna på det klara med att det behövs fler lärare. Som jag nämnde tidigare ikväll, i det långa inlägget om Fp och F!, så är det snarare fler lärare och fler vuxna överhuvudtaget i skolorna och förskolorna viktigare, mycket viktigare, än betygen, efter alla årtionden av nedskärningar.

Då tycker jag nästan att det är olyckligare med de skriftliga omdömena från årskurs ett. Det gäller verkligen att de blir väldigt väl formulerade så att de inte alls påminner om något som går att jämföra med ett betyg.

Min invändning är att ett kvartssamtal, eller liknande, måste kunna fylla exakt samma uppgift och antagligen göra det bättre. Risken är att det blir mer jobb för lärarna och att det i slutändan går ut över undervisningen.

Sämst är dock, vad det gäller diskussionen om skolorna, att man inte kan ha en enhälligt negativ syn på friskolorna, utan att man väljer att låta den frågan hänga i luften, enligt Dagen.

Läs även Två överflödiga partier, som jag skrev tidigare ikväll, som tar upp en del av folkpartiets politik och skolpolitiken.

Mer media svd dn dn nsk gp gp svd svd sds dag dag ab hd hd skd


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar