fredag 27 augusti 2010

De flesta svenskar tycker inte om dagens sjukförsäkring

Jag hade Lite svårt att förstå i morse, men jag är uppriktigt förvånad att inte fler inser vikten av att rösta rätt när 64% av väljarna anser att sjukförsäkringen i moderaternas tappning som vi har idag, och som utförsäkrat 30 000 människor, är dålig.

Säga vad man vill om sjukdomar, men det är något som kan drabba oss alla, även om det tyvärr känns som om många känner sig om än inte odödliga så i vart fall svåra att få riktigt sjuka...

Det som stör mig mest är att det dessutom drabbar människor som redan har problem och som det sägs ibland, så för att orka kämpa mot orättvisor och en hård försäkringskassa, som styrs av regeringens regler, behöver man vara frisk.

Radiodebatten idag mellan Reinfeldt och Sahlin har fått flera olika omdömen om de båda, även om det tycks som en övervikt för att Sahlin verkade lite trött...

Även om jag är av åsikten att Sverige inte har att göra militärt sett i Afghanistan, och att det uppenbarligen inte fungerar om det inte gjort det under så många år, så delar jag en tvekan om ett för snabbt tillbakadragande, om det inte ersätts av något annat eller möjligen någon annan, som kan driva utvecklingen i landet framåt.

Själv känner jag mig också lite trött och sliten, delvis på grund av valet och allt kring det. Men mest trött är jag på att det är så mycket fokus kring just de två största partiernas partiledare.

Det borde vara mycket rimligare att lyfta fram alla småpartierna i regeringen också och i lika hög utsträckning. Något jag tror kunnat påverka valet att göra demokratin och möjligheterna att välja mer fritt större.

I övrigt noterar jag hos Ett hjärta rött att det är överklassproblemen som styr valdebatten. Kanske ska man inte bli så förvånad med tanke på ett antal höjdare inom media som utnyttjar det hela..

Det är då inte landsbygdspolitik som styr debatten och centern gör, oavsett vad Maud säger, allt för att utplåna sig själva, för särskilt trogen sina tidigare ideal har de inte varit...
Mer media ab ab ab svd svd svd dn dn dn exp exp skd kb nsk hd gp gp


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar