onsdag 25 augusti 2010

Inte utan att jag blir lite nervös...

Det är inte utan att jag blir lite nervös när jag blev uppringd oväntat, ute på fackligt uppdrag i en bullrande bil och halvdan mottagning på mobilen, av en journalist från Smålandsposten som frågade över min kommentar till Sex i hälsans namn, som handlade om sjuka och handikappade/vanskapta ska ha rätt till prostituerade.

Jag hoppas jag hörde allt vad han sa rätt nu, men naturligtvis finns det inga anledningar att gå med på att ta bort sexköpslagen för att handikappade ska få rättigheter att ha sex. Men lite rädd för att bli missförstådd eller feltolkad i den här typen av fråga är jag definitivt.

Rättighet, eller skyldighet, att ha sex med en annan människa har ingen och det blir naturligtvis inte mer rätt om man gör speciallagar för en enskild grupp. Det viktigaste i det fallet är naturligtvis att värna om den prostituerade och jobba för att få bort den i så hög utsträckning som går.

Jag svarade i vart fall så här i inläggets kommentarsfält:

Rättighet till sex har ingen

Så vitt jag vet så finns det ingen som kan kräva att få ha sex med en annan människa, oavsett hur vi ser ut eller hur vi är. Därför kan det aldrig bli någon rätt för en handikappad heller att få sex av en annan människa. (Och då har jag ändå inte tagit upp alla goda anledningar till att prostitutionsköp inte är lagligt alls).

Men friska människor har däremot möjlighet till onani, så eventuella handikappade som inte kan utföra det borde däremot få möjlighet till hjälpmedel för att klara av det. 
Mina kunskaper om både sexhjälpmedel och olika handikapp är dock inte särskilt bra så om det ens är något som existerar som möjlighet i verkligheten har jag inte en aning om, om vi tänker oss någon som inte har möjlighet att använda sina händer fullt ut.

I övrigt är det lite konstigt att den här typen av diskussion alltid fastnar på sex. Det borde precis lika gärna kunna gälla om hur man ska göra med alla människor som inte har kärlek eller icke-sexuell fysisk närhet i form av kramar eller liknande.

Hur göra man med deras behov och eventuella rättigheter enligt de som tycker man ska legalisera prostitution?

Eller som RFSU säger på Brännpunkt hos svenskan:

Sexualitet är inte enbart en fråga om sexuella handlingar utan något mycket större. Det handlar om jämställdhet och lika villkor, hälsa och rätten att själv få bestämma över sitt liv och sin kropp. Om att få tillgång till korrekt information och preventivmedel, om att kunna bli gravid när man vill, liksom att slippa oönskade graviditeter. Det handlar också om rätten att få ge uttryck för sin sexualitet utan att bli diskriminerad eller utsatt för trakasserier, liksom rätten att få säga nej till sex oavsett omständigheterna. Och att få hjälp när denna rätt kränks.
Mer media kb


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar