måndag 23 augusti 2010

Kyrkans medlemmar är för äktenskap för homosexuella

Jag läser i tidningen om prästen Karl-Henrik, som jag känner, i Smålandsposten i artikeln Han värnar den kristna tron.


Kristdemokraten Karl-Henrik Wallerstein, som jag känner som en mycket sympatisk person, både som människa och arbetskamrat, har verkligen det varma hjärta han säger sig ha i intervjun hos SMP den 23.8. Däremot har han helt fel i ett par andra saker, trots att jag delar hans uppfattning om Martin Luther King.

Han har helt fel när han tror att de flesta människor anser att äktenskapsbegreppet ska vara förbehållet att gälla enbart mellan man och kvinna. Redan 2004 så visade Göteborgsposten, via en undersökning gjord av SIFO, att 59% av den svenska befolkningen och att hela 60% av Svenska Kyrkans medlemmar är för att låta homosexuella vigas i kyrkan.

Eftersom den och andra undersökningar visat att yngre i högre grad är positiva till det än äldre så finns det all anledning att utgå från att de siffrorna snarast ökat än minskat till förmån för de som är positiva.

Hans och kristdemokraternas, både i Älmhult och på riksplanet, positiva inställning till vårdnadsbidraget, som de är det enda partiet mig veterligen som är positiva till, förvånar mig att de så utan förbehåll fortsätter att driva vidare. Även om det förvånar mig än mer att de andra allianspartierna indirekt stödjer det genom att låta möjligheten finnas kvar. De är dock emot en höjning av den, vilket jag är glad för.

Inte nog med att det går emot den så kallade arbetslinjen. Det har dessutom visat sig att invandrade kvinnor utnyttjar det i hög grad, vilket gör att de får det svårare att integreras i det svenska samhället.

Bättre vore att driva en politik mot kortare arbetsdag och en bättre föräldraförsäkring, som gör att alla föräldrar kan vara hemma mer med sina barn, och inte bara det lilla fåtal som väljer att inte jobba alls. 

Alltså är det bättre att rösta på Vänsterpartiet än Kristdemokraterna om man är för en mer familje- och barnvänlig politik.

Jag var delvis inne på detta tidigare i inlägget Ett bra och ett dåligt förslag.

(I princip hela inlägget är även skickat som insändare och kommentar till artikeln på Smålandsposten, men den är rätt lång för att vara kommentar och vad det gäller deras vilja att ta in insändare från Vänsterpartister så känns den milt sagt rätt låg...)



Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar