söndag 1 augusti 2010

Sven Ljungberg död och saknad

Det är inte ofta man tycker det är tråkigt att någon dör som inte bara är riktigt gammal, utan också har levt ett bra liv på de flesta sätt jag känner till och dessutom klarade av att vara en produktiv konstnär fram till bara några dagar innan han dog i Italien.

Men när det gäller konstnären Sven Ljungberg som dog tidigare i veckan, när jag och sambon var i väg på semester, så tycker jag det är tråkigt.

Bortsett från att jag tycker om hans konst (vilket gör han och hans fru Ann Margret Dalquist till en av ett mycket litet fåtal konstnärer som finns på väggarna i vårt hem) så var han dessutom en oerhört färgstark person som var svårt att inte fascineras över.

För rätt precis två år sen var jag och sambon på Ljungbergmuseet i Ljungby och det kan verkligen rekommenderas, inte bara för hans egen konst, utan också för alla de andra konstnärerna som ställer ut där.

En lite tröst är att han var en mycket produktiv konstnär och att det finns gott om konstverk för eftervärlden.

För bilder  Ljungberg, så rekommenderar jag FotoMojjes blogg.

Bilderna nedan är från Ljungbergmuseet i Ljungby 2008, utom den sista som är från Annelundskyrkan i Ljungby, som vi var i vid samma tillfälle som på Ljungbergmuseet.

OBS: Klicka på bilderna för att se dem i större storlek.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Mer media kvp kvp skd skd sds exp exp hd blt unt gp sr dn svd smp


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar