söndag 1 augusti 2010

Sömn

Det är alltid lite svårt att veta på hur stort allvar man ska ta diverse larmrapporter som kommer ut i medierna med ojämna mellanrum.


Som den senaste så handlar om att sju timmar är magisk gräns för sömn, och att över 9 timmar och under 5 timmar löper risk att utveckla diverse hjärt- och kärlsjukdomar.


Nu ägnar jag mig visserligen åt Kardiovaskulär träning (Ordet kardiovaskulär var jag tvungen att slå upp efter att ha sett det i artikeln jag länkade till :) ) i relativt hög utsträckning tack vare löpträningen, som normalt sett är på sträckor mellan 10 och 15 km per gång ett par tre gånger i veckan (+ eventuella tävlingar på helgerna), så jag hoppas på viss kompensation från det hållet.


Nu sover jag visserligen normalt sett rätt jämt 6 timmar per natt, sällan över men åtminstone några nätter per månad under 5 timmar, så jag hoppas att det inte blir värre. Men jag måste säga att jag känner mig konstant trött och lätt sliten efter så lite sömn, och det retar mig att absolut ingen kan komma på anledningen till de faktumen. Det spelar ingen roll hur mitt liv ser ut i övrigt,  hur jag mår i övrigt eller hur jag tränar, eller inte tränar eller vad jag äter och dricker.


De få gånger jag av egen kraft sover 7-8 timmar märker jag definitivt av att det går att vara piggare än vad jag är och det vore defintivt trevligt att få vara oftare än några gånger om året...


Mer media gp svd dn dn ab ab ab


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

2 kommentarer:

  1. Hm. Även om man hittat dessa korrelationer, så behöver ju inte en korrelation vara detsamma som riskfaktorerna för den enskilda individen...Detta inte menat som en kritik mot vetenskapsmännen, som säkert inte drog såna slutsatser. Men läser man artikeln så kan man ju få intrycket att en person som t ex sover 8,5 timmar per natt bör försöka minska på sömnen för hälsans skull, men det följer ju inte av att det finns dessa korrelationer.
    Som med allt annat så finns det ju förmodligen individuella variationer. Själv har jag stort sömnbehov, om jag sover sju-åtta timmar per natt i en vecka så är jag vrålsliten sen. Uppåt nio timmar är det jag behöver för att må bra i längden.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att du har helt rätt. För min del behövs det definitivt 8 timmar per natt för att jag ska känna mig "osliten" :)

    SvaraRadera