torsdag 31 mars 2011

En sak som äcklar mig...

Det är andra gången på mycket kort tid jag noterat ett fenomen som jag inte märkt av tidigare hos de stora tidningarna.

Att man väljer att lägga upp, via övervakningskamerornas inspelningar, vad som anses vara de sista bilderna på människor som sen blir mördade.

Av rena principskäl så väljer jag att inte länka dit eftersom jag tycker det är oerhört cyniskt och obehagligt och måste vara en sak som gör händelserna ännu jobbigare för de anhöriga.

Det får mig också att tycka att övervakningskamerornas regler måste regleras hårdare, eftersom det knappast kan vara tänkt att de ska användas på det här sättet, även om det är självklart att de måste ingå i polisens undersökningsmaterial.

Medias val att publicera dem på ett sensationslystet sätt hänger dessutom ut kvinnor som inte kan försvara sig längre på ett sätt som inte borde vara tillåtet.


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar