- Med tanke på att Kina är den stora bilmarknaden nu, och kommer att vara det under överskådlig tid, var det synd, säger statssekreterare Hägglund i en intervju med Dagens Industri, om det faktum att de kinesiska spekulanterna Bejing Auto och Geely inte blev de som köpte.- Med det stöd som de har av den kinesiska staten och kinesiska banker vore det en mer långsiktig grund, konstaterar han.
Med tanke på att den nämnda kinesiska staten är en hårdför diktatur, den som avrättar flest medborgare, ja till och med fler än alla andra länder ihop, så borde det enda både Hägglund och alla andra önskade som involverade Kina vara frihet och demokrati för invånarna i landet.
Att önska bort ett svenskt bilmärke till den typen av land är beklagligt. Räcker det inte med Volvo?
Nåväl, jag hoppas oavsett vad att holländaren som köpte företaget kan göra det viktigaste med det: Sälja bilar så folk får behålla sina jobb. Tyvärr lär aldrig jag bli rik nog att ha råd att köpa en ny bil, så jag hoppas att andra har det och att folk väljer Saab igen som tjänstebilar.
Oavsett vad som gäller finansiärerna till Saab, så hoppas jag att de kommer från ett demkokratiskt land och inte en diktatur, och faktiskt är intresserade av att driva företaget vidare. Att Folksam inte kunde ordna finansiering var därför synd, även om jag inte vet om de varit rätt delägare...
Mer media svd svd kb hd svd svd
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
Göran Hägglund, är det Jöran med "J" som det syftas på?
SvaraRaderaNaturligtvis, men det är lätt att stava fel när alla politiker heter likadant :)
SvaraRadera