måndag 1 februari 2010

Vargjakten stoppade naturligtvis inte tjuvskyttarna

Lotteriskjutningen, som ett nytt bra ord, skrev jag om igår och konstaterade att det var ett bra namn på jakten eftersom man inte visste vilken varg man sköt.

Jag noterar, med sorg, idag att varg är dödad av tjuvskyttar i Dalarna och kan konstatera att det, som väntat, inte hjälper att få bort tjuvskyttarna, som flera framfört som argument för den lagliga jakten på varg. Kontentan är att det bara blir färre vargar och mindre möjlighet för stammen som sådan att överleva.

Som konstateras i slutet av aftonbladets artikel så har ingen tjuvjakt där klarats upp tidigare, så det finns naturligtvis ingen rädsla från jägarna att tala om för att åka fast...

Däremot finns det än mer anledning att inte tillåta någon jakt igen. Det är uppenbart att det ändå inte fungerar som incitament för att få jägarna att tänka om och låta vargen vara.

Jag noterar också att folk oroar sig för sina djur när vargen kommer närmare Stockholm. Fast ärligt talat så vet de flesta av oss nu om att hunden är farligare mot husdjur än vad vargen är och någonsin kommer att bli, ja till och med älgen tycks farligare... Men när får man en diskussion om det istället?

Innan folk hasplar ur sig massa fördomar om mig och vem jag är, läs gärna de andra vargrelaterade inläggen jag skrivit så här långt. Jag passar sannolikt inte in på många av dem som vissa människor tycks ha...

Edit Idag skriver forskare i DN igen om att det skulle hjälpa till att få acceptans för vargen med jakt. Resultatet ser vi i texten ovan, som jag skrev igår. Tjuvjakten fortsätter.

Mer media svd svd dn dn dn sds dag smp

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar