torsdag 13 maj 2010

Skönt med avtal utan strejk

Skönt att läsa att mitt eget fackförbund Kommunal har fått klart med sitt avtal med arbetsgivarorganisationerna.

Det låter vid en första blick på det som ett helt okej bud, i synnerhet med tanke på att arbetsgivarna i vanlig ordning började med att inte vilja ha någon löneökning alls, vilket är lika orealistiskt som att begära 25% löneökning...

Som vanligt kommer det mängder av direkt okunniga kommentarer, som påstår att ökningen är 490 kronor per år när det i själva verket är 490 kronor varje månad och att år två av det 2-åriga avtalet innebär ytterligare en höjning med 490 kronor.

Liv Beckström, chefredaktör på Kommunalarbetaren skriver lite utförligare om det hela.

Apropå okunnighet så läser jag om en sommarjobbare som inte vill vara med facket alls för att hon tycker att hon kan förhandla själv.

Jag vet inte vad som irriterar mig mest, facket som inte kan få fram vad de gör i bakgrunden eller på människor som är så naiva att de inte vet eller ta reda på hur mycket som förändrats tack vare fackföreningarna?

En ännu naivare moderatpolitiker undrar varför facket ska få bestämma över folk som inte ens är med i facket?

På ett sätt vore det bättre om de inte fick göra det så att alla fick se hur utnyttjade unga människor skulle bli och vilka svältlöner de skulle få utan ett fackförbund som förhandlade om reglerna. Det är en nackdel med alla människor som rider gratis på oss som betalar för det vi får.

Eller som vägrar anställa dig för att du är tatuerad, trots att du haft jobb där tidigare med tatueringar...

Det är inte konstigt att fattigdomen ökar med den typen av politik som förs och med tanke på hur facket blivit av med mycket av sin möjlighet att påverka...

I övrigt noterar jag påståendet att skolan lär ut om fackföreningarna men inte om hur man startar företag.

Om det alls finns några skolor som lär ut om facken så torde de vara mycket få enligt alla jag diskuterat det hela med. Vilket bevisas av den naiva inställningen som många unga uppenbarligen har kring fackföreningarna...

Mer media dn kvp kvp nsk skd




Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

6 kommentarer:

  1. Det är inte lätt att övertyga ungdomar (eller andra för den delen) som är fast beslutna att de klarar att förhandla själva. Lika svårt som det kan vara för en del medlemmar att förstå varför oorganiserade ska få del av det facket förhandlar fram i löneökningar och villkor.

    Enkel matematik, om de oorganiserade inte får del av löneökningar så blir de i förlängningen billigare arbetskraft...vilket snart leder tillbaka 100 år i tiden. Arbetare konkurrerar ut varandra genom att sälja sig billigare. och till sist anställs enbart oorganiserade, och då är snart kollektivavtalen borta också....

    Vad gäller facklig utbildning i skolor så vet jag att min avdelning inom Handels är ute på gymnasieskolor och håller information, men det skulle behövas än mer. Varför inte införa Arbetsrätt som ämne, med lite kunskaper däri så inser man snart att många av dessa lagar bygger på kollektivavtal.

    SvaraRadera
  2. Jag vet egentligen exakt det du säger men ibland känns det som om det behövdes mer fattigdom och utnyttjande av unga och andra dåligt pålästa för att få folk att se vad facket verkligen gör.

    Ett lysande förslag med arbetsrätt som ämne!

    SvaraRadera
  3. Med risk för att bli tjatig .... så tror jag att det är lite mer kunskap och stridsvilja hos fackliga förtroendevalda (även om få orkar ta striden) som krävs. Det går mycket tydligt visa på arbetsplatsen skillnad på att vara medlem och inte.

    Jag får ofta frågor om övertidsersättning, semesterersättning, rätt till ledigheter mm. Medlemmarna får all hjälp och stöd jag kan ge, ibland behövs kontakt med ombudsman men ofta räcker det med att prata med arbetsgivaren eller komma med svart på vitt (lag/avtal).

    Ickemedlemmar får ta den frågan själva med arbetsgivaren och får ofta inget gehör. Men det gäller också att få ut det budskapet, tala om att OM du varit medlem så hade du fått hjälp.

    Men det är ett evighetsjobb....att hålla igång medvetandet, annars tror många att löneökningar och bra villkor regnar som manna från himlen eller att chefen är såååå snäll ;-)

    SvaraRadera
  4. Nu är jag på en arbetsplats där vi bara är ett par tre anställda med samma jobb som jag men det går inte att få dem att gå med i Kommunal hur jag än gör :) Men så har de å andra sidan också missat saker. Problemet är bara att om jag upplyser dem så är risken stor att de påpekar det för chefen som sen ger dem fördelarna eftersom han inte vill behandla oss olika.

    SvaraRadera
  5. Ja, en del är inte lönt att lägga krutet på, och värre då på en liten arbetsplats. Å så har du nog en bättre chef än på många andra ställen ;-)

    Kan du inte fråga dem om de tycker att du också ska gå ur facket så ni slipper ha kollektivavtal med löneavtal och andra förmånliga villkor? Bara ha lagens villkor där minimilönen är 0?

    Jag tror det är svårare på mycket små arbetsplatser, men även mycket stora...lagom är bäst och mest överskådligt.

    SvaraRadera
  6. Jag låter det vara osagt om det beror på chefen, de anställda eller något annat :)

    Det vore rätt intressant att se vad som händer när inte facket öht kommer dit för att förhandla eftersom det inte finns någon att förhandla för. Lustigt nog så har min chef vid minst två tillfälle sagt att han tycker bra om facket så att det finns ngn att förhandla med.

    Jag instämmer med att lagom är bäst!

    SvaraRadera