tisdag 11 maj 2010

Märkliga resonemang

I ett av de inlägg jag är absolut mest nöjd med av de snart 500 jag skrivit här, Får jag lova att slå dig?, så tar jag upp hur mycket vanligare och mer accepterat det blivit med att slå barn idag och att många grupper i samhället inte har några problem med den typ av misshandel som tv-programmet "Hon ville ju inte lyda", som jag länkar till och berättar om.

För mig ser det alltid konstigt ut att acceptera slag mot barn.

Det är precis lika illa när jag läser om strafflindring för kulturskillnad. Visserligen kan jag förstå att man kan missar vad regler och gränser går i länder man inte känner till så väl. Men jag har svårt att se att det ska vara en anledning till strafflindring i någon större skala.

Men det är klart, men tanke på hur accepterat det är med strafflindring även för de som inte har någon annan kultur att skylla på så är jag inte förvånad.

Men i vanlig ordning så misstänker jag att de som höll med de som slog då, kommer att vara kritiska nu.

Men som jag sa  så säger jag igen att det är märkligt att det ska finnas en acceptans för att vuxna slår barn och att barn döms hårdare när de slår vuxna och det gäller oavsett vem och varför barnet slås.


Mer media smp smp


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar