tisdag 20 april 2010

Bara hälften kvar!

Nu är det bara lite drygt hälften av befolkningen i landet som tycker att kungahuset ska vara kvar.








Kungens tal till tsunamioffren 2005 höjde tillfälligt förtroendet, men sedan dess har det sjunkit igen.
– Att förtroendet sjunker trots kronprinsessan Victoras förlovning och stundande bröllop tror jag kan bero på en paradox mellan upphöjdhet och vanlighet.
– Att stödet minskar inom alla grupper kan ha att göra med att Victoria valt en man av folket, säger Lennart Nilsson.
– Jag har inget riktigt belägg för det, men det finns en sådan dimension.
Däremot är slutsatsen enligt artikeln inte vad jag tror är orsaken.

Jag tror det är enklare än så:

ATT det är ett kungligt bröllop överhuvudtaget som får mycket media, vilket skapar diskussioner kring om det är vettigt att skattebetalarna betalar stora delar av det och om det är vettigt att födas till en titel och evig förföljelse av fotografer, om man inte vill det själv, samt svårigheter att kanske få gifta sig med vem man vill...

Att det har att göra med att hon gifter sig med en man av folket tror jag uppriktigt sagt inte alls på.

Finns det något parti som är modigt nog att göra partipolitik av det här, så  här lagom inför valet?

Mer media dn dn dn gp exp smp nsk skd skd ab smp

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar