fredag 23 april 2010

Sluta göra våld på kvinnornas frihet!

För några månader sen skrev jag inlägget Den fria viljan måste tillåta även ofrihet:

Muslimer, inte minst i Sverige, har jag skrivit om några gånger.

Som jag hela tiden har hävdat så går det inte att tala med tvång eller kvinnoförnedring per automatik med burkor eller liknande former av slöjor, de gånger det handlar om kvinnor som har det av fri vilja. Inte mer än att man hävdar att det är kvinnoförnedrande (eller mansförnedrande) att ha S/M-sex som begränsar någons frihet på ett sätt som de flesta andra anser vara förnedrande på ett negativt sätt.

Jag noterar, som jag hela tiden hävdat, att det finns de kvinnor som gör det av fri vilja, och som dessutom inte tycks vara så hemskt tysta och förskrämda som påstås av de så kallade "kvinnokämpar" som inte vill låta kvinnorna välja själva, utan gärna vill ha klädregler utefter religion som vilken taliban som helst...

Lika lite som man kan dra alla kvinnor från muslimska länder över en kam, som jag skrev om för ett tag sen efter att ha träffat en muslimsk kvinna som bröt radikalt mot mångas fördomar, lika lite kan man uppenbarligen dra alla som säger sig värna om kvinnor över en och samma kam.

När det gäller andra problem när det gäller jämställdhet och kvinnor så saknas många av er allt som oftast...

Den texten känns alltjämt aktuell i samband med att Belgien diskuterar burkaförbud, och det i ett land där endast 30 personer av närmare 11 miljoner anses beröras av lagen...

Enligt Annika Ström Melin hos DN är det dessutom inte särskilt effektivt:





Är ett förbud ens effektivt? Sannolikt inte. En studie som publicerades i somras visade att en stor del av de franska kvinnor som klär sig i burka har konverterat till islam. De är födda och uppvuxna i Frankrike och det är inte svårt att gissa att slöjan är ett slags protest. Risken är att ett förbud förvandlar burkan till en förment frihetssymbol i Europa.
Vem vill leva i ett land där kvinnor i burka inte får visa sig på gator och torg, inte får åka buss eller sätts i fängelse? Inte jag.
Eller för att hårddra det: Vem vill leva i ett så odemokratiskt land att det stiftas lagar om vilka kläder du ska få ha på dig? Det gör inte landet och lagstiftarna, samt de som är för ett förbud, bättre än de religöst extrema länder som tvingar på på burkor och slöjor på de som inte alls vill ha dem och det är märkligt att upplysta länder som normalt sett insett att religionsfriheten är en del av demokratin väljer den här vägen.

En mer relevant diskussion är den om våldtäkter och varför så många våldtäkter läggs ner:





Oavsett de åtgärder regeringen hittills vidtagit så kvarstår tyvärr de problem som Amnesty pekar på i sin rapport. Uppemot 90 procent av alla anmälningar om våldtäkt tas inte ens upp för behandling i domstol. 2006 blev sex personer fällda för våldtäkt trots att nästan 4 000 personer blev anmälda. Vad sänder detta för signaler utåt? Jo, att våldta en kvinna inte är värre än att snatta ett paket tuggummi på en Ica butik.
Att våld mot kvinnor fortlever är ett bevis på de ojämlika maktrelationer som finns mellan kvinnor och män i Sverige.
En väg att försöka komma tillrätta med det problemet är att inrätta särskilda mottagningar för våldtagna:

Bland annat vill de införa sexual undervisning som ett obligatoriskt moment i lärarutbildningen och bygga ut det psykosociala stödet till personer som utsatts för sexuellt våld. Samtidigt bör regeringen tillsätta en oberoende granskningskommission för att identifiera brister i polisens och åklagarnas utredningar av våldtäktsärenden.


Mer media svd svd svd svd dag dag gp exp exp sds gp dn dn skd smp smp skd

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!








12 kommentarer:

  1. Gunnar Johansson23 april 2010 kl. 23:09

    Även jag är för religionsfrihet. Men i likhet med andra friheter, som yttrande- och åsiktsfriheten, måste också religionsfriheten ha vissa begränsningar. Där ingår bland annat det självklara att människor måste kunna identifiera varandra, det vill säga att ansiktena inte ska vara dolda - vare sig av MC-hjälmar, ansiktsmasker eller heltäckande slöjor. Det handlar om allmän trygghet för medborgarna.

    Dessutom är frågan om heltäckande slöjor egentligen ingen fråga om religionsfrihet. Ingenstans i Koranen finns något påbud av det slaget. Användningen av de här plaggen bottnar i vissa muslimers egen avvikande och extrema syn på vad som ska få synas utåt. Den saken har även många muslimer påtalat i den här debatten.

    Därför är det viktigt att både muslimer och icke-muslimer vågar ta den här diskussionen öppet och sakligt. Då finns det möjligheter att de mer extrema muslimerna kan inse att niqab och burka inte är en fråga om religionsfrihet, utan bygger på en vantolkning av Koranen. De bör också bli upplysta om att de här kläderna skrämmer och förfärar både icke-muslimer och många muslimer.

    SvaraRadera
  2. Du verkar verka snacka i natt-mössan va less jag blir på såna som dig!! att bära burka eller slöja kanske det heter i Sverige, borde väl du förstå inte passar, när du bli gammal tror jag att du ångrar dina uttalanden om att det är frihet vilket skit snack...
    vem vill möta ett spöke på badhuset tex du vet inte om det är en man eller kvinna bakom klädsen
    jag orkar snart inte läsa om all förståelse för detta jag tycker synd om dig....

    SvaraRadera
  3. Gunnar Johansson - Jag ser ingen poäng i att alla andra alltid ska kunna identifiera någon annan. Vem har rätt att alltid göra det? Det är en annan sak om det gäller vissa jobb eller om du ska gå in i en bank osv.
    Det är som jag ser det inte intressant vad _vissa_ människor tycker, oavsett om de är muslimer eller inte, utan vad för kläder en människa ska bära ska enbart bestämmas av människan själv som individ.

    Kristina - Det vet jag att jag inte kommer att ångra. Vill du själv att andra ska bestämma vad du ska ha för kläder på dig?
    Jag tycker synd om dig som inte tillåter frihet för vad för kläder människor ska få ha p å sig.
    Spöken? Badhus? Så vitt jag vet så brukar de som är så troende att de har burka på sig inte vilja bada där det finns män de inte är släkt med så oddsen att du ska träffa på någon burkaförsedd individ där är obefintlig.

    SvaraRadera
  4. Räknas burka som klädesplagg? I så fall hade det varit katastrofalt för alla med ett sådant förbud, inte bara dom som bär burka. Då är det ju fritt fram att förbjuda andra klädesplagg också. Något att tänka på för alla som vill förbjuda burka kanske?

    SvaraRadera
  5. Ska man hårddra det så är det en bit tyg man har på sin kropp och det är väl definitionen av ett klädesplagg också, så jag tycker du har rätt. Vem vet vad som är förbjudet härnäst?

    SvaraRadera
  6. Gunnar Johansson25 april 2010 kl. 01:55

    De heltäckande slöjorna är ingen fråga om religion eller religionsfrihet. Förmodligen är det också därför som de här extrema plaggen faktiskt är förbjudna i flera muslimska länder. Varför ska då det ”sekulära” Sverige tillåta islamiska attribut som inte ens de allra flesta muslimer sanktionerar?

    Beror omsorgen hos det politiskt korrekta etablissemanget i Sverige på att vårt land ännu en gång vill visa att vi minsann ska visa omvärlden att vi är och vet bättre än alla andra? Eller beror det möjligen på att vårt land varit förskonat från krig i 200 år och lever i en slags naiv barnatro på alla kulturers och religioners påstådda ”likvärdighet”?

    Försvararna av niqab och burka i Sverige har ofta passerat alla rimliga gränser i acceptansen av det vulgära och skrämmande. Enbart omständigheten att ett antal extrema muslimer hänvisar till sin ”religion” får även en del vanliga svenskar att vända ut och in på vett, sans och förnuft. De blir närmast livrädda för att behöva ta den här debatten på ett sakligt och öppet sätt.

    Rent generellt är såväl den vanlige svensken som journalister och politiker i Sverige religiösa analfabeter. De allra flesta saknar ens grundläggande kunskaper om de gigantiska skillnaderna mellan exempelvis kristendom och islam. Urskiljningsförmågan är ofta lika med noll. Därför är det hög tid att minst medieetablissemanget skickas på vidareutbildning.

    Med bättre kunskaper om olika religioner skulle journalisterna bättre kunna spegla inte minst debatten här i Sverige om heltäckande slöjor. De skulle kunna ställa kritiska motfrågor till de relativt få muslimer som envist försvarar de här skrämmande plaggen.

    Koranen påbjuder att det är mannens uppgift att se till att deras kvinnor är beslöjade när de vistas utanför hemmet. Detta uttrycks inte i någon större klarhet och tolkas därför olika. I Koranen läser vi :
    ”Profet! Säg till dina hustrur och dina döttrar - och till alla troende kvinnor - att de utanför hemmet noga sveper om sig sina ytterplagg; på så sätt blir de lättare igenkända som anständiga kvinnor och undgår att bli ofredade” (surah 33:59).

    För att verkligen förstå varför muslimer tänker och handlar som de gör måste man ha sin utgångspunkt i den arabiska kulturen. Det kvinnorna bar i öknen i 600-talets Arabien, krävs även idag av muslimska kvinnor i alla länder. Att täcka sig från huvud till fot för att skydda sig mot ökenhettan är både praktiskt och självklart om man lever i en öken. Men i Sverige?

    Slöjan är även en symbol för förtryck av kristna, judar och andra icke-muslimska människor som dagligen berörs av orättvisor, hot och våld i länder där islam dominerar. Det är alltså inte enbart en muslimsk kulturell symbol som används för att förtrycka kvinnor.

    Slöjan upplevs som en hotbild av många människor i Väst. För många är det lika obehagligt att se en muslimsk kvinna i slöja, som det skulle vara för en jude att se ett hakkors. Därför bör den också förbjudas.

    SvaraRadera
  7. Men jag då? Har inte jag också rättigheter i Sverige? Rätt att när jag pratar med en människa kunna tyda reaktioner, som underlättar kommunikationen betydligt. Och är inte målet till syvende och sidst att integreras i det svenska samhället? Hur fixar man det med täckt ansikte? Det handlar för min del bara om att visa ansiktet, resten av kläderna är OK.

    SvaraRadera
  8. Självfallet har du det men på vilket sätt skulle din rätt innefatta andra människors klädesval? Det måste vara den som bär kläderna som äger den rätten.

    Den enda gången jag har en åsikt om att det inte funkar med exempelvis burka är vissa typer av jobb eller när man vill gå in på en bank eller måste identifiera sig.

    SvaraRadera
  9. Det ovan var till Eva.

    Nu till Gunnar:

    Det relevanta är fortfarande inte vad du eller jag tycker är rätt eller fel ur en religiös synvinkel utan vad bäraren själv anser.

    Jag kände mig skrämd som liten av högljudda människor, och män med skägg, samt berusade. Berusade kan jag fortfarande tycka är obehagliga, inte minst för att berusning ligger bakom en stor del av allt våld och alla skador sjukvården får in.

    Ändå tycker jag inte man kan förbjuda alkohol, trots att jag är helnykterist.

    SvaraRadera
  10. Vad gäller våldtäkter så är inte antalet anmälningar ett bra mått.

    Det kan ju också vara så att det inte finns
    bevis nog och det är ju vad polisen säger.

    Vi kan ju inte ha lägre bevisföring för just
    denna typ av brott.

    Kanske är en hel del anmälningar falska?

    SvaraRadera
  11. I och för sig sant men samtidigt så är det klarlagt att det är en tydlig majoritet av våldtäkter som inte anmäls alls.

    Självfallet tycker jag att man ska ha bevis på samma nivå som alla andra brott, men där tillåts å andra sidan även fällande domar utan hundraprocentiga bevis.

    SvaraRadera
  12. Hej alla...

    Jag gifte mig 2007 med en danska som konverterade till islam innan hon ens kände mig och valde niqab...Hon älskar det och ingen chans att hon tar av..let alone jag tvinga henne..Och majoritet av de som har ansiktsöja har av fri vilja...Normala hijaben är mer påtvingad än niqab..

    Det är skam för Hela Europas Så kallade demokrati att vi får flytta utomlands (till Egypten) bara för att vi är rädda att det ska bli värre i Europa för oss...

    SvaraRadera