lördag 3 april 2010

Orättvis beskattning av sjuka och arbetslösa

Jag läser att Wibble hade rätt om sparpengarna, att vi alla ska ha en årslön sparade på banken för oförutsedda händelser och att det blivit lättare att spara ihop till det tack vare skattelättnaderna, skrivet av en folkpartist:
Ibland ställs sparande felaktigt mot trygghetssystem. Möjligheten för människor att lägga undan pengar ska inte ersätta goda trygghetssystem. Den som blir sjuk eller arbetslös ska ha en god ersättning under sjukdomen eller under den tid det tar att söka sig ett nytt arbete.
Med tanke på hur alliansen har urholkat möjligheterna att få ekonomi att gå ihop om man är arbetslös eller sjukskriven så ÄR det så numera att de som haft möjlighet, och förutseendet, att lägga undan pengar som har en möjlighet att stå sig ekonomiskt när de inte kan eller har möjligheten att jobba.

Jag kan ta mig själv som exempel som mycket oväntat fick tillbaka 19 697 kronor på skatten. Den enda anledningen till att det blivit så mycket är att jag får drygt 17 000 tillbaka eftersom den som sköter löneutbetalningarna på mitt jobb har betalat efter 2008 års beskattning för mig, då jag var arbetslös i tre månader och inte fick någon jobbskatteavdrag.

Det är naturligtvis skönt att få så mycket pengar tillbaka för egen del, men självfallet går det ner i familjens ekonomi som med tanke på huset har många tomma hål att fylla igen.

Det är likväl orättvisa pengar och jämför man med sambon, som är heltidssjukskriven sen många år och inte får något jobbskatteavdrag.

Jämför man mig och sambon och våra löner och hur mycket vi ska betala i skatt så blir det så att jag tjänade 254 900 kr och betalar 66 834 kr i sammanlagd skatt och sambon tjänar 166 200 kronor och betalar 53 689 kronor i skatt.

Eller om man så vill så betalar den sjukskrivna 33% skatt och den med jobb och högst inkomst bara 26% i skatt.

Nu har vi gemensam ekonomi vad det gäller våra gemensamma kostnader och utgifter, så det kommer ju henne till godo också. Men eftersom meniérs sjukdom inte botas av sänkta skatter, så blir hon bestraffad trots att hon knappast valt att bli sjuk...

Istället hade mina och alla andras skattepengar gjort betydligt mer nytta med att ge möjligheten till att få vård som gjort de sjuka som väntar på rehabilitering friska snabbare. Men den tycks viktigare att lägga pengar på presenter till rika som redan har allt...

Dessutom så finns det generellt sett större uppdämt behov av att köpa saker hos människor med lite pengar, vilket skapar mer möjlighet för fler arbetsplatser inom handel och tillverkning.

Mer media smp

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar