lördag 12 juni 2010

Lite kan man påverka även som vanlig medborgare

Ett litet fall framåt, där jag skriver om medborgarförslagen om att ha kopplingstvång i hela kommunen på hundar och att ha tydlig skyltning om att det råder kopplingstvång i motionsspåren i kommunen som jag la precis innan jag blev aktiv politiker, så skriver jag att jag var tveksam till om det verkligen stämmer, som påstods i tidningen att kultur- och fritidsnämnden verkligen var för förslaget.

Dels så sa en av politikerna där till mig privat att de inte kunde godkänna det och dels så lät det på nämndens ordförande tidigare i år som att det inte skulle bli aktuellt med annat än att hundar ska vara kopplade där det är mycket folk (vilket hårdraget skulle vara i tätorter och möjligen motionsspår, som det är idag, enligt min tolkning).

Jag fick tillbaka papperna igår, men det visar sig att kultur- och fritidsnämnden faktiskt, av vad jag kan utläsa, ställde sig bakom hela medborgarförslaget. Eller hur ska man annars tolka att de säger "beslutar att ställa sig bakom motionen"?

Miljö- och byggnämnden tycker beslutet är bra, precis som kommunledningsförvaltningen och Tekniska förvaltningen har i princip stött det, med en tvekan över om kommunens skogar ska ingå.

Däremot så rekommenderar kommunstyrelsens arbetsutskott att kommunfullmäktige avslår medborgarförslaget, men att man ska se till att förtydliga reglerna för hållandet av hund på offentlig plats.

Det andra medborgarförslaget, om att det ska vara tydligt skyltat om hundförbud i motionsspår går däremot helt igenom, möjligen med ett visst förbehåll om det blir för dyrt för att göra skyltarna så stöldsäkra som möjligt.

Med tanke på vad jag skrev om tidigare, att medelåldersmänniskor tar ner lappar som talar om att det finns ett kopplingstvång så lär det definitivt behövas så stöldsäkra skyltar som möjligt...

Någonstans i slutändan så har det varit intressant att se att det faktiskt går att påverka även om som liten vanlig människa, även om det var en relativt liten fråga.

Anledningen till att jag la två medborgarförslag var att jag betvivlade att det första, om totalförbudet, skulle gå igenom och att jag istället skulle lägga något som hade större möjlighet att gå igenom.

Lite förvånad, men rätt glad, är jag ändå att även det första förslaget kom rätt långt innan det faktiskt stoppades.

Eller än är det ju inte stoppat, i teorin kan det gå igenom på fullmäktige, men oddsen att fullmäktige ska gå emot kommunstyrelsens arbetsutskott är mycket marginella.


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar