onsdag 9 juni 2010

Konstig diskussion

För några dagar sen skrev jag om Israels konsekventa ställningstagande mot internationella undersökningar om vad som hände under Ship to Gaza.

Det genererade en hel del artiklar och det glädjer mig att se att även ledarsidorna i tidningar som svenskan, som är tydligt åt högersidan, numera vågar kritisera Israel för deras oförmåga att försöka få till stånd en förändring mot en tvåstatslösning.

Mycket av gnället på mina blogginlägg bland kommentarerna har varit att jag bara är en "korkad vänsterpartist som inget begriper". Få tycks reflektera över att inte bara moderata politiker, utan nu även högerns ledarsidor, i stort sett har samma åsikt som jag har i den här frågan.

Att Israel behöver jobba med sin självbild är knappast någon nyhet, men frågan är hur de ska göra det för att komma till en vettig slutsats och kunna inse sina egna fel och brister?

Willy Silberstein påstår att man inte har någon skyldighet att kritisera Israel. Just staten Israel både bör och ska kritiseras, som precis alla andra stater, som inte uppför sig enligt gängse regler för hur stater ska uppföra sig, exempelvis på internationellt vatten.

Problemet är inte bara för de som är kritiska mot Israel att skilja på staten och judarna som folkgrupp, utan för att man får antisemit slängd på sig när man kritiserar Israels övervåld.

Själv får jag aldrig slängt på mig att jag hatar svenskar för att jag kritiserar den svenska regeringens politik.

Jag får aldrig slängt på mig att jag hatar vänsterpartiet när jag kritiserar deras, eller snarare våra, förslag.

Jag får aldrig slängt på mig av min sambo att jag hatar henne när jag påstår att hon gör fel i något.

Och så vidare...

Men av någon anledning förutsätts jag hata judar när jag tycker illa om staten Israel...

Mer media ab dag


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

8 kommentarer:

  1. Nu finns det även andra lösningar än att Israel skall delas i två stater.

    Det brittiska palestinska mandatet har ju redan delats i två delar, en del till araberna i Jordanien och en del till judarna i Israel.

    Varför kan inte Egypten och Jordanien erbjuda palestinierna medborgarskap så att de kan flytta dit så att judarna kan leva i fred i sitt eget land?

    Att dela dagens Israel i två fientliga stater kommer snabbt att leda till nya krig så fort palestinierna importerat alla vapen de behöver, med många döda araber och judar som följd, jag kan inte se att det blir någon skillnad, mer än i stället för att ockupera sitt eget land skulle Israel bli tvungen att ockupera den nya staten Palestinas land.

    Araberna och judarna är dödsfiender och skall leva långt ifrån varandra och eftersom det bara finns en judisk stat och många arabstater för palestinierna att flytta till (om man har medborgarskap vill säga) så är detta den mest humana och fungerande lösningen som jag kan se.

    Många på vänsterkanten kräver att Israel skall häva ex blockaden av Gaza, vilket direkt kommer att leda till ett nytt krig med många döda. Vänstern kunde lika gärna kräva "Häv blockaden, vi vill ha krig".

    Det mångkulturella globala samhället fungerar utmärkt i olika nationalstater, vars gränser krigats fram i många krig ofta under 1000-tals år. Det är naturligt att människor med samma språk, kultur, religion bor i samma land i fred.
    När olika folk tvingas bo i samma område blir det oftast konflikter.

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt. Den här diskussionen är både förvirrande och konstig och fylld med propagandistiska lögner. Det värsta är att man lägger in teologiska aspekter och åberopar gamla åsikter som inte alls håller inför ett noggrannt studium av Bibeln. Besök gärna min sida där jag i min senaste blogg tar upp ämnet. http://rolferic.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. Hej Jesper,

    Alltid rätt? Silberstein skrev inte att "man" inte har någon skyldighet att kritisera Israel utan att det är rasistiskt att kräva att just judar i Sverige ska ta avstånd från Israels handlande. Som du skriver bör Israel kritiseras, vilket också sker flitigt i den svenska debatten. Men varför skulle svenska judar ha en speciell skyldighet att kritisera staten Israels agerande? Har de mer ansvar för vad Israels ageranden än andra svenska medborgare?

    SvaraRadera
  4. Kanske har nått att göra med att kritiken mot Israel saknar alla former av propotioner. Och att många som kritiserar Israel har en del tvivelaktiga argument som att "Judarna har inget i Palestina att göra". De blundar för när civila judar utsätts för övergrepp men skriker sig hesa när en beväpnad Hamas medlem dödas. Så vill man ha nån form av trovärdighet bör man vara lika kritisk när en av Israels motståndare gör något. Det finns många judehatare som gömmer sig bland Israelkritikerna.

    Nu anklagar jag inte dig för detta, men många Israelkritiker visar en ganska brun nyans.

    SvaraRadera
  5. Johnny - Jag har ändå svårt att se att det är ngt annat än tvåstatslösningen som ett realistiskt alternativ.

    SvaraRadera
  6. Rolf - Fast det är jag inte riktigt säker på att det har med saken att göra

    SvaraRadera
  7. Anonym - Nu föredrar jag inte bara att folk hittar på ett namn åt sig själva utan även att de kallar mig för rätt namn, om jag alls ska kallas vid namn ;)

    Jag är rätt otydlig men jag tycker alltså att även judar kan kritisera Israel och bör göra det, precis som alla andra kritiserar vad man ser som sitt hemland när de inte sköter sig.

    SvaraRadera
  8. HD - Det kan säkert stämma och att båda sidorna begår brott råder det ingen tvekan om.

    SvaraRadera