lördag 26 februari 2011

Sluta samtycka!

Inlägget igår som handlade om situationen i Libyen, Hjälp Libyens befolkning, riktar sig egentligen på många håll.

Ett är att se till att vi, både i Sverige, EU och resten av omvärdlen, verkligen hjälper alla de flyktingar som vill fly från landet, att se till att de kan göra det. Det finns inget att tjäna på att låta dem de dö i onödan och det är svårt att se annat än att de kommer att vilja åka tillbaka när blodbadet är över.

Förhoppningsvis så är det som många bedömare tror, att Gaddaffi inte kommer att hålla ut särskilt lång tid till, vilket gör att det hela kommer lösa sig självt. Men tills dess så är det dags att visa verklig solidaritet med de som bokstavligt talat flyr för sina liv.

Som jag skrev igår så är jag mindre negativt inställd till en militär insats än jag brukar vara. Men självklart är att det ska skötas med försiktighet, oc inte alls som med Irak eller Afghanistan, som går att se som misslyckanden. Det bästa är om det är FN och inget enskilt land som agerar, så att det inte blir fel.

Jag hörde på radion nu på morgonen hur Libyens FN-ambassadör hållt ett glödande tal där han bad om hjälp och väljer att bryta med Gaddaffi och det är svårt att inte röras av det han säger och bilderna från händelsen. Det är knappast över att inte få en islamiskt diktatur som han gråter över eller som människor dör för, som ett antal foliehattförsedda skallar med sd- trohet försöker få det till eller nästan lika konspiratoriska kristna skribenter...



Fortsatt pinsamt är att regeringen inte följer sina regler för hur exporten till diktaturer ska hanteras. Den gamla sanningen stämmer fortfarande, Den som tiger samtycker! Eller är Ute och cyklar, som DN:s ledarsida säger...

Sanktioner i all ära, som införs nu. Men är inte det så dags nu när diktatorn ändå är på väg att falla?

Men i Kina händer inte så mycket för demokratins framtid och kritiken mot det landet fortsätter vara tyst...

Media ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd dn dn dn gp gp gp gp gp gp gp gp gp dag dag dag dag dag skd skd hd hd hd hd hd exp exp


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

11 kommentarer:

  1. Jag tycker absolut att vi ska hjälpa folk från Libyen just nu, där är det farligt. Vi kan nyttja TUT, temporära uppehållstillstånd, som expirerar när situationen därnere har lagt sej och Gaddaffi är störtad. Givetvis ska vi inte ta emot "papperslösa" som påstår sej komma från Libyen utan folk ska kunna identifiera sej med giltiga handlingar. Annars får vi i vanlig ordning bidragsturister från alla världens hörn som påsåtår sej vara Libyer.

    SvaraRadera
  2. Hej Jerker!

    Jag läste artikeln som du refererar till som skriven av en kristen konspiratoriker, och anser den vara en saklig bedömning med en högst trolig utgång av ökade oroligheter i Libyen.

    Jag tycker att benämning av personer med annan uppfattning än den egna som konspiratoriska är ett tecken på oseriositet och bristande stil.

    Att hävda att skribenten i fråga, Andreas Gustafsson, påstår att Libyens FN-ambassadör gråter för att han skulle vilja ha/vill undvika en islamistisk diktatur (din meningsbyggnad säger det förstnämnda, men du menade kanske motsatsen), utan att Andreas har nämnt något om detta i sin artikel är ett tydligt exempel på vad som byggt upp min personliga bild av vänsterns retorik genom åren, nämligen att man i era kretsar behandlar sanningsbegreppet väldigt luddigt, och lägger ord i munnen på personer som uttrycker tankar som strider mot er politiska
    uppfattning.

    Jag anser att du och dina partivänner (samt övriga partier) bör idka självkritik när det gäller att sätta epitet som konspiratoriker och rasist på
    personer utan att ha direkta belägg för dessa. Annars urholkar ni er trovärdighet. Därtill anser jag att ni bör sluta upp med att offentligt uttala er om vad ni tror att meningsmotståndare tycker, utan att de uttryckligen redogjort för dessa åsikter.

    SvaraRadera
  3. Kalle - Det förvånar mig att just du vill sträcka dig så långt. Men det mesta var som väntat från dig :)

    Henrik - Jag vände mig mest mot att skribenten tror på jihadister och hänvisar till Stratfor som för ett tag sen hävdade att Kina är på väg att kollapsa inom de närmaste tio åren. Det ger mig dåliga vibbar och ett ställe som jag inte helt tar på allvar att lämna objektiva fakta, när de flesta andra bedömare tyder det som att det är tvärtom, USA kommer att minska i världsekonomisk betydelse och Kina kommer att fortsätta öka i betydelse.

    SvaraRadera
  4. Varför är det förvånande för? Jag anser att vi ska hjälpa människor i nöd och har aldrig hävdat något annat. Då å andra sidan tycker att det är helt okej att försörja hela världen, det är ju bara att höja skatterna lite. Vem är det egentligen som har en naiv och verklighetsfrånvänd syn på tillvaron egentligen?

    SvaraRadera
  5. Det är då få människor du anser vara i nöd i så fall...

    SvaraRadera
  6. *
    Fidel Castro meddelar att "det är för tidigt" att döma Kaddafi. Hugo Chavez kallar honom för "den store befriaren". Mikael Wiehes gamle idol Daniel Ortega ringer Kaddafi för att försäkra honom om sin solidaritet. Turkiets Erdogan, den senaste tidens stora stjärna i fredsälskande kretsar vägrar att lämna tillbaka Priset för Mänskliga Rättigheter, förärat honom av Kaddafi. Och vad säger Nelson Mandela, prisets första recipient? Ingenting, såvitt jag kunde utröna.

    SvaraRadera
  7. Att gamla diktatorer håller varandra om ryggen förvånar mig inte tyvärr.

    Fast Nelson Mandela är urgammal och inte frisk så vitt jag vet, så att han inget säger förvånar mig inte.

    SvaraRadera
  8. Jag skrev nog aldrig något om antalet i nöd va? Är du så tafflig så du inte kan argumentera bättre än så? Eller menar du att vi ska hjälpa alla människor i nöd, i hela världen? Hur ska det finansieras hade du tänkt? Om det är såhär din världsbild fungerar så förstår jag lite mer hur du och dina gelikar fungerar, dvs inte alls.

    SvaraRadera
  9. Du har tidigare aldrig sagt något om att du vill hjälpa någon i nöd så det är inte lätt att räkna ut att de är en siffra överhuvudtaget... Men det kanske jag skulle räkna ut ändå?

    SvaraRadera
  10. Vi har skyhög arbetslöshet framförallt ungdomar, vi har bostadsbrist för våra ungdomar. Våra gamla får leva på skorpor och smulor i väldigt stor utsträckning. Vår välfärd är på väg utför. Vi behöver hjälpa oss själva just nu. Det funkar inte som vi håller på nu. Detta har inget med partifärg att göra eftersom sju-klövern är enad om att massinvadringen ska fortsätta. En överväldigande del av människorna som kommer hit flyr inte från något särskillt utan kommer snarare hit för att få en bättre tillvaro och det är inte en mänsklig rättighet att få leva på svenska skattebetalare förutsättningslöst under alla former. Vi tar dessutom hit en jäkla massa problem, nu senast små flickor på ett bad som blev som minst svårt antastade av så kallade ensamkommande flyktingbarn som i själva verket är unga män. Media är knäpptysta om detta och en rasistiskt organisation går till attack mot transitboendet med de ensmakommande, dom kastar ägg på huset och står och gormar utanför. Media kan inte ens skriva om det här, det går inte eftersom dom då även behöver skriva varför dessa rasister gör som dom gör. Eftersom man tar allt som skrivs i traditionell media som sanning skapar det en verklighetsfrånvänd bild över hur samhället faktiskt ser ut när det kommer till invandring/integration. Fick folk i allmänhet reda på hur det verkligen såg ut, en sammanfattad bild eller en kontinuerlig matning av mer korrekta uppgifter skulle SD sitta i regeringsposition om inte något annat parti tog tag i saker.

    SvaraRadera
  11. Jo jag vet, det blir ju så när det som prioriteras är skattesänkningar för de rika... Det är knappast invandringen som är det stora problemet.

    SvaraRadera