tisdag 22 februari 2011

Tv-licensen är förlegad

Sist jag ens nämnde tv-licens i den här bloggen var i De moderata skandalerna, apropå hur vissa statsråd inte alls tyckte att just de, trots hög lön, behövde betala tv-licensen.

Men eftersom varken de gamla skandalerna, eller de nya i Sverige eller de nya i utrikespolitiken biter på någon i alliansregeringen så tystnaden snart diskussionerna om tv-licensen var rimlig eller inte, som uppstod då, rätt snabbt.

I grund och botten tycker jag det är sympatiskt med en tv-licens, för att göra tv-programmen och kanalerna mer fristående från makten.

Men frågan är om inte tiden har sprungit ifrån det systemet? Det känns märkligt att begära tv-licens för datorer, när man frivilligt lägger upp material för alla att se på, även de som inte betalar tv-licensen.

Jag ser att mitt eget parti inte delar min åsikt. Jag hade hållt med dem om vad de säger, om det inte redan varit så att man är inne och pratar om hur mycket eller lite mer lättsamt material som ska få vara kvar i SVT. Jag tror det är förödande om man väljer att ha enbart 100% seriös tv i SVT och överlåta allt annat till de kommersiella kanalerna.

Dessutom så gör det tv lite billigare för de som är utan inkomster, några som idag får betala exakt lika mycket som de som tjänar massor av pengar, för att få se på tv.

Höj hellre skatten för oss som har en inkomst och förändra reglerna för hur mycket regeringen får påverka. Det känns inte särskilt kul med ens möjligheten att få politiker att tycka att mångfalden i SVT inte ska få finnas kvar.

I övrigt noterar jag idag, en dag efter texten ovan, att Svenska Dagbladet alltid gör sig själva en otjänst genom att argumentera för att SVT ska renodlas och inte konkurrera med marknadskrafterna i de andra kanalerna. I vanlig ordning så glömmer skribenten att SvD själva får presstöd av skattepengarna vi betalar, ett av mycket få bidrag den tidningen aldrig har vågat skriva emot på ledarplats...

Media ab ab ab ab exp svd svd svd gp hd smp


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar