fredag 29 januari 2010

Vilket hån

Vilket hån mot de anställda inom bilindustrin när Maud Olofsson inte kan sköta sitt jobb utan KU-anmäls för att inte ha använt de till bilindustrin avdelade 28 miljarderna för att hjälpa dem genom krisen, vilket har gjort att företag fått lägga ner eller flytta utomlands. Borde inte högerpartierna vara mer företagsvänliga?

Saab tycks visserligen få sitt lån, men det företaget är naturligtvis inte de enda som varit intressanta att hålla igång.

Nästa hån är påstående från Reinfeldt att sänkt skatt ger ett rättvisare Sverige. Det stämmer naturligtvis inte heller.

Ett rättvisare Sverige är det för när skillnaderna mellan fattig och rik eller frisk och sjuk utjämnats i betydligt högre grad än vad det är idag.

Jag läser och saxar från Lindahls blogg:


Ann-Sofie Kolm, professor i nationalekonomi vid Stockholms Universitet, förklarar i P1 Morgon hur regeringens lönesänkarpolitik fungerar. Frågan är dock om lönesänkarpolitiken verkligen ger fler jobb?
-Jobbskatteavdraget ska ju ge fler jobb. På vilket sätt är det tänkt att det ska göra det?
– Ja dels är det ju det att jobbskatteavdraget just genom att öka avkastningen på arbete gör att fler faktiskt vill arbeta och därmed står till arbetsmarknadens förfogande. Men sen är det också det att man kan förvänta sig att jobbskatteavdraget påverkar lönebildning och jobbsökarbeteende hos dom arbetssökande. När avkastningen på arbete ökar så blir man angelägen om att behålla sitt jobb och mindre villig att kräva på för högre löner. Och även dom arbetslösa kan bli mer angelägna om att få ett jobb och i än större utsträckning söker och accepterar jobb.
-Så det är fler led här alltså? Först så märker man som arbetslös, att om  man har ett jobb så får jag mer pengar.
-Ja.
-Så då söker jag ett jobb som jag kanske inte skulle vilja söka?
-Ja.
-Och det i sin tur, att jag då får pengar gör att mina löneanspråk egentligen sjunker då?
-Ja.
-Och det gör att arbetsgivare vill anställa fler?
-Absolut. Ungefär så skulle man kunna tänka sig.


Konstigt nog så har det flera gånger rapporterats i media hur många som söker lediga tjänster redan nu och jag själv har berättat om hur jag, under tiden jag var arbetslös, sökt jobb som haft upp till 1500 ansökningar. Undrar om det behövs 2000 ansökningar innan de blir nöjda?

Jag skänker hellre bort de 2 500 kr av min lön som Reinfeldt påstår att vanliga människor får för att se till att de som är sjuka blir friska och få vettig rehabilitering. Det lär betala sig i längden, både för mig, staten och framförallt för de sjuka. Varför inte starta med det av JO hårt kritiserade Försäkringskassan, så att människor slipper bli sjukare och kan överleva utan problem?

(Det bör dock påpekas att jag inte fått så mycket mer pengar och att det i gengäld finns ökningar på andra håll som fördyrar för mig, för någonstans måste ju som bekant skattesänkningar tas...)

Mer media ab ab hd

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

3 kommentarer:

  1. Det är väl klart att om skillnaden mellan lön (efter skatt) och ersätningar (efter skatt) från samhället ökar så kommer fler att jobba. Det vore drömmen att få 80% av min lön och inte behöva bekymmra sig, inga resekostnader, inga dyra luncher, hemma hela dagen och göra det man annars inte hinner. Ingen social gemenskap på jobbet kan ju vara en nackdel men jag tror samhälls lönen kan kännas ok i alla fall. Nä, ska vi få folk i jobb så måste det löna sig att jobba. Jag håller inte med dej om att klyftorna måste minska, jag tror skillnader ger drivkraft till arbete men också mycket annat.

    SvaraRadera
  2. Å bara godkänd kommentarer, wow bara de som passar, eller? släpp igenom alla och ta bort de som är oförskämda eller ärekränkande, men censur det kanske bara passar vissa politiska uppfattningar.

    SvaraRadera
  3. När har det lönat sig att inte jobba menar du? Det gör det nu och har gjort så länge jag har levt. En orealistisk syn som du har på dina medmänniskor är snarast hämmande och deprimerande för den som inte har jobb men försöker fixa det ändå.

    Du verkar ju läskunnig så du kan väl läsa i spalten till vänster angående vilka regler som gäller för kommentarerna? Och jag är ändå snäll och släpper igenom din andra kommentar som inte alls handlar om inläggets innehåll...

    Censur och bloggkommentarer är överhuvudtaget inte möjliga att jämföra. Men det hoppas jag du inser själv.

    SvaraRadera